Glass Hammer, současná progresivní rocková skupina založená v Tennessee, oficiálně začala v roce 1992, kdy dlouholetí přátelé Steve Babb a Fred Schendel začali psát a nahrávat koncepční album dle Tolkiena Journey Of The Dunadan. S pomocí Steveova kamaráda Horatia Hubbarda si sami album vydali v roce 1993 a byli ohromeni, když bylo několik tisíc kopií koupeno přes internet, The QVC obchod, několik mezinárodních distributorů a jejich vlastní bezplatné objednávkové číslo.
Na albu hrají David Carter (Wyzards), Terry Clouse (Somnambulist) a sólový hudebník Michelle Young. Úspěch alba Journey Of The Dunadan vedl ke zřízení Sound Resources, audio studia na vysoké technologické úrovni, kde Steve a Fred pokračují v práci nejen na albech Glass Hammer, ale i albech dalších prog-rockových umělců jako Somnambulist a Volare, jakož i na nahrávání hudby pro televizi a film.
V roce 1994 začali práci na druhém albu Perelandra, které vyšlo v roce 1995. Album bylo okamžitě úspěšné. Pokračující hudební vývoj, perfektní zvuk, epické skladby a ucelené pasáže podněcující představivost jsou charakteristickými znaky tohoto alba. Tak začali Glass Hammer vytvářet vlastní mýtus soustředěný kolem světa nazývaného Evermore (Věčnost). Ačkoliv disk nebyl "křesťanským" albem, křesťanský vliv na Glass Hammer se začal projevovat v textech a v námětech podle autora C. S. Lewise. David Carter se vrátil a dělal jednu skladbu, stejně jako Michelle Young. Poprvé se při nahrávání účastnili Tracy Cloud a Walter Moore, který přispěl vokálem a hrou na dvanáctistrunnou kytaru.
Po desce Perelandra si Glass Hammer chvilku odpočinuli od vlastního nahrávání a zaměřili se na produkování hudby ostatních skupin a sólových umělců. Fanoušci, kteří se dožadovali další hudby, byli potěšeni, když Steve a Fred vydali album elektro-ambientní hudby s náměty ve stylu fantasy v rámci projektu názývajícím se TMA-2. Artifact One se odchyluje od progrockové hudby, která je typická pro GH. Namísto toho předvádějí jakoby tranceovou hudební magii a elektro-dance rytmy. Artifact One vyšlo v roce 1996.
V roce 1997 skupina začala pracovat na své další epické desce. Aby fanoušci vydrželi čekání, vydali nejprve Live And Revived - limitovanou edici živých zkušebních nahrávek a neralizovaného materiálu napsaného poté, co bylo vydáno Journey... Deska ukazuje „živou“ skupina, která tehdy byla tvořena Stevem, Fredem, Davidem Carterem, Walterem Moorem a Michelle Young. Spolu s novými skladbami fanoušci GH také získali ukázku, kolik radosti skupina má z živého hraní nebo zkoušení, uslyšeli vyřazené skladby a improvizace jako samostatné tracky mezi písněmi.
V roce 1997 také vyšlo album skupiny Wyzards - The Final Catastrophe. David a Steve se připojili k bývalému příteli a bubeníkovi Billu McKinneymu a natočili několik písní od Wyzards, kapely, která předcházela Glass Hammer. Fred Schendel hostoval na hamondky a varhany. Kvílení Davidovy kytary je vyváženo zuřivými klávesami Freda a strojovou rytmikou Billa a Stevea.
Na začátku roku 1998 vydali, vždy zaměstnaní, Steve a Fred druhé album TMA-2 Tick Tock Lilies. I toto album bylo zaplněno stejnými ambient-fantasy-electro tracky, které udělali z Artifact One hit. Pak se vrátili do studia, aby dokončili nejnovější epické album Glass Hammer On To Evermore.
On To Evermore vyšlo dychtivě očekávané v březnu 1998. Pokračovalo v šlepějích Perelandra a přidalo více kytary k atmosférickému klávesovému rocku, což je poznávací znamení GH. On To Evermore také představuje obrovský pěvecký talent Waltera Moorea, který zpíval ve většině skladeb. Kromě toho se celá skupina zlepšila, Fred a Walter v perfektní hře na množství překvapivých nástrojů. Deska byla kritikou přijata velmi příznivě a byla uznávána jako jedno z nejlepších alb roku 1998.
Glass Hammer vydali v dubnu 2000 retro-progresivní mistrovský kousek Chronometree. Fanoušci okamžitě nadšeně přijali toto album plné starobylých kláves a žhavé instrumentální dovednosti. Hostující hvězdy Arjen A. Lucassen a Terry Clousse, stejně jako nový zpěvák Brad Marler pomohli obohatit zvuk GH. Chronometree brzy dostihlo v popularitě Journey of the Dunadan a stalo se nejúspěšnějším albem Glass Hammer.
V roce 2001 vyšlo The Middle Earth Album – kolekce písní na námět Tolkienovy trilogie Pán prstenů. Tato „speciální edice“ byla výsledkem žádostí mnoha fanoušků o návrat Glass Hammer do Středozemě. Steve a Fred si tyto žádosti vzali k srdci a doslova se navrátili do světa elfů a trpaslíků a nahráli své živé vystoupení (podle mínění obou magické a tajemné) v The Prancing Pony Inn v Bree. Zájem skupiny o Středozemi jim přinesl řadu fanoušků Tolkiena, kteří již požadují další pokračování.
Glass Hammer pokračují v každodenním psaní a nahrávání. V roce 2001 také dokončili rodinný muzikál David And Goliath, který napsal Steve a Fred. Je zamýšleno realizovat tento projekt celostátně pomocí několika velkých vydavatelů a distributorů. Nové album Glass Hammer, pracovně nazývané Lex Rex, je v plném proudu příprav. Budoucí diskutované projekty jsou další rodinný muzikál na základě příběhu Adama a Evy nazývaný Songs From The Garden a progresivně metalový projekt přezdívaný Broken Spire.
Hudební produkce Stevea a Freda spěje k celosvětové popularitě. Jméno Glass Hammer se stalo synonymem produkce vysokého standardu a epických výpravných děl překvapujících množstvím hudebních stylů, z nichž dominuje melodický progresivní rock. GH bezpochyby zůstávají jednou z nejpopulárnějších skupin progresivního rocku.
Převzato z oficiálních stránek kapely www.glasshammer.com, přeložil Ivan Antal
... (celý článek)