Olympic - 4 (1974)

Reakce na recenzi:

Michal Fokt - 3 stars @ 19.05.2011 | #

No super, konečně tu někdo dal i toto podle mě ne až tak úplně poprávu kaceřované album. Před dvěma lety jsem jej recenzoval na oficiálních stránkách Olympiku, tak svůj názor postnu i zde :-)
------------

Mám toto album naposlouchané v jeho Zlaté edici, tedy v rozšířené podobě se singly a raritami z let 1971-73, které jsem doplnil několika skladbami ze 4.řady Singlů a dvěma skladbami z první sólové desky Jiřího Korna, které prokazatelně nahrál s Olympikem. Tak mi vznikl ucelený obraz o tzv. kornovském období Olympiku, na jehož základě bych si dovolil tvrdit, že nebylo až tak úpadkové, jak se obecně tvrdí.

Začnu devítkou písní z původního LP. Hned na úvod pěkná odpichovka KARNEVAL z dílny Petra Hejduka, který ukázal, že uměl kromě popově laděných věcí typu Jdou děti jdou nebo Poslouchej mou píseň složit i relativně rockovější věci, i když textovou bohatostí tahle věc zrovna nevyniká. Následuje bluesově laděná STARÁ LÁHEV Petra Jandy s pěknou instrumentální mezihrou, píseň představující jakýsi zádumčivý a úvahový tón jeho tvorby, který postupem let sílil až do jakési autobiografické podoby, jakou známe např. na pozdějším albu Marathón. Pak se ke slovu hlásí znovu Petr Hejduk a jeho milostná balada KONEC KONCů, která je sice slabší než úvodní skladba, ale v porovnání s jeho tvorbou z let 1974-75 je to furt celkem slušná věc, aspoň hudebně. Ve čtvrté písni BLÁZEN se poprvé na desce představuje Jiří Korn, který měl zjevně už tehdy cit pro módní trendy - písnička dost zavání bubble gumem, u nás tehdy hojně popularizovaným Františkem Ringo Čechem či Viktorem Sodomou (ostatně JK s nimi chvíli také zpíval), i když podle mého názoru je úrovní o něco výš nad tvorbou těchto dvou pánů, snad i zásluhou zbytku Olympiku. Nejspíše nejznámější píseň z alba, nazvaná ÚNOS, pak přináší opět rockovější notu s dominantním hlasovým projevem Jiřího Korna a když necháme stranou k jakému únosu se to vlastně mělo vztahovat, což se naštěstí podařilo v textu jaksi vynechat, takže ani nejde o nějakou ideologickou masáž, tak je to vlastně celkem povedená věc. Stejně tak HARÉM Petra Jandy, pozoruhodná směska několika hudebních motivů, okořeněná famózními sóly klavírního mistra Mirka Berky. Opět zajímavé hlavně hudebně, ne až tak textově. Autobiografická a bluesově kontemplativní nota Petra Jandy, tentokrát v o něco méně vážné podobě, zaznívá znovu v písni JSEM ZVLÁŠTNÍ, kde si její autor neváhá utahovat i ze své pleše, za což má u mě rozhodně plus :) A navíc ke z toho trochu slyšet takový jakoby jazzrock. Další vydařenou věcí je VůNĚ BENZÍNU, kde se v refrénech snad teprve podruhé na desce krásně sladili Janda i Korn. No a konečně závěrečná kornovka KÁNON - co k ní říci, no je ve vztahu k ostatním písním na albu přece jen asi nejméně rocková či bigbítová (vyjma refrénů kde je slyšet kytara), ale přesto bych ji nezatracoval, tím závěrem je to jakési symbolické vyvrcholení alba i rozloučení Korna s kapelou.

Suma sumárum není podle mého názoru Olympic 4 vůbec špatná deska. Pravda, je jiná než předešlá tři alba, nahraná ještě v klasické sestavě, ale ten velký řez v osazenstvu skupiny se na jejím zvuku prostě nemohl neprojevit. A v porovnání s tím, co Olympik produkoval následující dva roky, což byl ve většině případů naprostý děs, bych tuhle desku pořád ještě pokládal za relativně poslouchatelnou. Ostatně žádná kapela existující víc než pár let nemá po celou dobu své existence stejný zvuk, vyvíjí se, reaguje na nové trendy atd. Ono to tady sice nakonec nevzalo moc dobrý konec, alespoň do roku 197, ale vemte si jakou muziku hráli třeba členové Beatles v 70,letech, po rozpadu skupiny, taky to nebyl bigbít na kterém začínali a mnohem spíš to byla muzika jakou dělali před svým rozpadem na konci 60.let a leccos z toho slyším i v muzice z alba Olympic 4.

Teď k písním rozšířené edice, už jen stručně. Zdá se že singly si celkem spravedlivě dělili Janda a Korn, Hejduk si de facto ani nevrznul. Samozřejmě se tam najdou i slabé věci, ale třeba hned úvodní Agáta je hitem celkem dodnes, a druhá strana původního singlu, krásně tajemný Kornův PLANETÁŘ, si s ní ničem nezadá. Z ostatních věcí mě potěšil například Jandův hravý DETEKTIV, připomínající například McCartneyho Uncle Albert / Admiral Halsey z alba Ram. Samozřejmě třeba KDYž LOLA PILA PÁTÝ DRINK z toho všeho trochu vybočuje, ale podobné svingové věcičky měli ve svém repertoáru třeba i Bealtes (Honey Pie, do češtiny přebásněné jako Miláčku, budu filmová hvězda, o jaké se ti nezdá, až začne jazzband hrát...); naproti tomu přestože ve své pozdější dráze se Korn věnoval převážně ne příliš poslouchatelnému popu, tak tady se v písních jako OKNO NA CHODNÍK, HEDY, VRAŤ MI MOJI HOŘKOU LÁSKU, MĚSÍC nebo KROKY dovedl přece jen pěkně bigbítově odvázat a Janda s věcmi jako LHÁŘ nebo DOBRÉ RÁNO mu zdatně sekunduje. Celkem skousnout jdou i blbůstky jako TONY, ZÁVODY LODÍ nebo GRAMOFON. No a kapitola sama o sobě jsou kornovky CO TĚ NAPADÁ a DON QUJIOTE DE LA MANCHA, ta první je takový zábavná a v druhé je radost naslouchat Kornovu hlasovému rozsahu. Zbytek, představovaný věcmi jako PRÝ, DIEWCZYNA a MANDARÍN, tedy tím, co pak vyšlo na Kornově sólové desce, nekomentuji, ta první je trochu něco jako ty pohádkově zaměřené věci co nahrál ještě s Rebels a ty dvě další to je prostě něco, co bych si po pravdě řečeno na desce Olympiku nedokázal ani představit, asi je dobře že si je Korn dal na sólovku.

 

@ 20.05.2011 08:24:56 | #
Zdravím, Petře. Olympic jsem poslouchal jako dítě - měli jsme doma desky Ulice a Kanagom, a později jsem ve skříni objevil i singly Kroky / Lhář a Klára / Už je jí líp (kde mě mátlo, že je tam na fotce Korn, ale nikde nezpívá - až později jsem se dočetl, že už tam v té době dávno nebyl - asi jim zbyly fotky a potřebovali je udat :-D ), ovšem jak jsem rostl, začal jsem poslouchat jiné věci a k Olympiku jsem se vrátil až po letech oklikou přes Beatles, Pink Floyd, Doors, Blue Effect, Pražský Výběr a podobně. A protože ten singl Kroky/Lhář jsem si pamatoval, že se mi docela líbil, tak jsem si jako první album poslechl právě "čtyřku". Snad proto jsem trochu shovívavější, hlavně když jsem pak slyšel ty děsy na zlaté edici Marathónu (z let 1973-75).

Je pravda, že ty odchody Chrastiny (proč tedy vlastně odešel?) a Pacáka (prý že kvůli malování?) kapele neprospěly, a odsunutí Hausera taky ne (to jsem nikdy moc nepochopil, proč byl odejit, třeba píseň Čarodějka zazpíval pěkně) - možná už Janda tušil v jednasedmdesátém že jim režim bude dělat problémy, tak si to chtěl vyžehlit přes Korna, který vypadal, že bude brzy populární (taky poté byl, ale bohužel ne jako rocker ale jako popař)? Jinde jsem zas četl že Korna přivedl Hejduk, který si dal jeho angažmá jako podmínku svého příchodu.

Co se týče té hudební stránky, nemohu posoudit, nejsem až tak zběhlý, mě se prostě některé věci z té desky i singlů líbí jako že na poslech, jiné jsou horší, je fakt že už to není ta kvalita prvních tří desek, spíš směs lepších a horších věcí, bohužel ty horší postupně převládly, ale to už bych nevinil Korna, to nejhorší dno přišlo až když odešel. I když na koncerty prý chodilo dvojí publikum, jedno na Olympik a jedno na Korna, což asi atmosféře v kapele moc nepřidalo.

Kdesi jsem četl zajímavou myšlenku, že jsou dva typy kapel - kolektiv a nebo jeden frontman a doprovod, a že ty originální a nezapomenutelné věci dělají spíš kapely toho prvního typu. To je asi přesně to co by se dalo říct zde - Olympic byl tak do toho roku 1971 tvůrčí kolektiv, pak to Janda vyházel a ta lehkost a originalita se kamsi ztratila - Korn s Hejdukem by třeby bývali mohli spolu taky něco spáchat, ale Janda to prostě z rukou už nepustil. "Čtyřka" se tak dá pokládat za první vykročení tím špatným směrem, jako by ta kapela hledala novou tvář, a bohužel to co pak našla nebylo k poslouchání, aspoň než přišel Broum. S ním to znova našlápli, ale tu tvůrčí atmošku bych řekl že to už nikdy znova nezískalo, protože to vlastně pak už byl skladatelský monolog Petra Jandy, sice tak do roku 85 dobré desky ale nedivím se že se třeba Hejduk cítil odstrkován a nakonec odešel. No nic, to jsem se dostal trochu mimo téma, takže na závěr - když srovnám Olympic 4 s prvními třemi alby, je to rozhodně jiná, v něčem asi horší deska (i když i ty první tři se stylově od sebe lišily), ale říkám - když to srovnám s tím co bylo potom, až do příchodu Brouma, nebo s produkcí Olympiku po roce 85, tak tuhle desku hodnotím tak na ty tři hvězdičky. Ale může to být ovlivněno tím, že dost poslouchám 60-70 léta celkově...


Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0142 s.