Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway (1974)

Jiří Matějů - vltava.cz - 4 stars @ 01.08.2004

Velmi diskutované album v historii Genesis a poslední, na kterém se podílel Peter Gabriel. Po klenotu "Selling England By The Pound" se kapela dostala do velkých obtíží. Gabriel těžko nesl pozici hlavní postavy, do které se ho snažil vmanipulovat tisk a navíc se prohloubily jeho rodinné problémy. Na začátku natáčení dokonce na čas odešel a zbytek kapely zvažoval vydání čistě instrumentální desky, nakonec se ale vrátil a vše se podařilo dokončit. Podle předběžné dohody šlo o koncepční dvojalbum, pro které ovšem v roce 1974 nebyla příznivá doba. Na podobném projektu si rok před tím vylámali zuby Yes, když právě jejich "Tales From Topographic Ocean" bývá dodnes dáváno za příklad muzikantského obžerství a nudy k nepřežití. Ohlášená novinka Genesis tak ztrácela body ještě před tím, než ji kdokoli mohl slyšet. Po jejím vyjití si logicky mnozí smlsli, protože ukrojený krajíc byl přece jen příliš velký a skupina se nedokázala vyhnout slabším momentům. Velký díl odpovědnosti padá na Gabriela, který svou nervozitou a tendencemi odejít nepřispíval k pohodě v souboru, což otrávilo zvláště labilního Hacketta (kytarové party tu skutečně za moc nestojí). Peter se navíc rozhodl napsat prakticky celý příběh sám a nestíhal, což zase poznamenalo sepětí hudby a slova. Na druhou stranu je třeba přiznat, že jako zpěvák podal vynikající výkon. Na obranu alba je také nutné říct, že kromě již zmíněných slabších chvil na něm najdete celou řadu velmi vydařených nápadů a některé z nich zcela právem patří k tomu nejlepšímu, co kdy kapela natočila. V době vzniku "The Lamb Lies Down On Broadway" byl po rozsáhlých kompozicích předešlých alb překvapující příklon k písňovému pojetí, vždyť Genesis výrazněji překročí pětiminutovou délku jen ve třech skladbách. Po hříchu se právě "In The Cage", "The Lamia" a "The Colony Of Slippermen" řadí k vrcholům, ke kterým můžeme ještě přidat titulní skladbu, "Fly On A Windshield", experimentální "The Waiting Room", vynikající finále "It" a především nádheru "Carpet Crawlers". Po letech zarazí, jak až nepochopitelně nepovšimnut zůstal pokus o přímočarý hitový singl "Counting Out Time". Dvojalbum se nakonec časem přece jen dočkalo určité satisfakce a posluchače dokáže zaujmout i dnes. Což u prakticky třicet let starého rockového díla nebývá obvyklé.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0313 s.