Recenze
Scott-Heron, Gil / Pieces Of A Man (1971)
Gil Scott-Heron (GSH) připravil pro svoje první studiové album silný materiál – jak po hudební, tak i po textové stránce. Vzniklo legendární album, na kterém GSH experimentuje s hudbou, jež vychází z jazzu a je „šmrncnutá“ soulem. Jedná se tedy o zásadní a velkou změnu v přístupu, oproti premiérové desce „Small Talk at 125th & Lenox“, na které je naléhavý Gilův přednes zvýrazněn jednoduchým rytmickým doprovodem dvou hráčů na bonga a conga.
Producent Bob Thiele (m.j. produkce alb pro Johna Coltranea nebo Charlie Minguse, ale také pro „Satchmo“ Armstronga) přizval do studia jazzové profíky jako jsou bubeník Bernard "Pretty" Purdie nebo basista Ron Carter, které doplnil o Gilova přítele, klávesistu Briana Jacksona a další muzikanty.
Album zahajuje kapelová verze slavné „Revolution Will Not Be Televised“, kterou v dalších letech použili ve formě samplu např. Common, Public Enemy, Aesop Rock, Disposable Heroes of Hiphoprisy a Wu-Tang Clan.
Po celém albu jsou, jako démanty, rozesety Gilovy básnické perly. Není to pouze jedna strana Gilova projevu, kterou znáte z úvodního hitu. Gil využívá svůj temný a naléhavý zpěv, aby popsal denní smutnou realitu života v chudinských čtvrtích velkoměst např. v písních "Save the Children," "The Needle's Eye," a "Did You Hear What They Said?". Jeho, asi nejvíce dojemná skladba na albu, a možná v celé jeho kariéře, je titulní "Pieces of A Man", ve které, za intimního doprovodu basy a piana, je posluchači vyprávěn příběh chlapce, který sleduje svého otce, jak vyskočí z okna poté, co přijde o práci.
O tom, že si již na počátku kariéry Gil uvědomoval vážnost svojí drogové závislosti, vypovídá text "Home Is Where the Hatred Is", což je otevřená výpověď feťáka, který se potuluje po setmění ulicemi a přiznává, že “doma jsem tam, kde žije své sny stvořené bílým práškem“. Téma bylo později hlouběji rozpracováno a textově upraveno v rámci třídílné skladby „The Other Side“ na albu „Spirits“ z roku 1994.
Gilova poezie není ale pouze o revoluci a smutných stránkách živbota. Například taková "I Think I'll Call It Morning" pobízí posluchače k tomu, aby se soustředili na pozitivní stránky života
Myslím si, že při hlubší znalosti souvislostí, dobových reálií a Gilových textů na tomto albu, a nejenom na něm, se před posluchačem otevírá příležitost poznat kořeny současné černošské městské hudby, která je postavena na rapu a hip-hopu. Ti „nigas“ nezpívají o banalitách, jejich tracky nejsou pouhými rytmickými vzorci – jejich muzika má jasný směr, vývoj a reaguje na společensky důležitá témata. To je skutečný a největší odkaz alba „Pieces of A Man“ a jeho geniálního tvůrce.
Naprosto zásadní a jedinečné album v historii moderní hudby!
vdeck škála 1000/100
» ostatní recenze alba Scott-Heron, Gil - Pieces Of A Man
» popis a diskografie skupiny Scott-Heron, Gil