Diskuze
Jednotlivé zobrazení příspěvku z diskuze Hranice hudby |
šaman - 17.01.2025 00:19:31 #
|
Antony: Opět po bodech tvého patera. - Prostudovat problematiku? Kde? Který guru a kde definuje oficiálně co je a co není v uměleckém díle krádež? Mám dojem, že jediná odborná literatura o kterou se opíráš, je tvůj příspěvek do diskuze. Já vycházím z fungování lidského mozku při tvorbě - a ten opravdu negeneruje nové neexistující věci - doporučuji nastudovat danou problematiku. - Zatajení skutečnosti není lež, lhář je silné slovo. Navíc se bavíme v kontextu uměleckého díla, kde může být i označení autorství součástí kontextu, který chce autor vytvořit. Proto někteří umělci používají pseudonymy. Umělecké dílo je celek, a tím, že autor například neuvede své vlastní jméno, ale vydává ho anonymně, mění uvažování diváka o daném díle. Může to třeba přidat jisté tajemství okolo díla - je to nelegitimní postup lháře? Můžeme jít o úroveň dál, kdy dílo AI neoznačujeme jako dílo AI, nebo naopak dílo člověka označíme jako dílo AI a můžeme sledovat, jak právě toto ovlivňuje vnímání lidí. Podle mě naprosto legitimní součást umění, hledání hranic a boření stereotypů. - Těch pár slov k autorství nestačí, ok. Ale kdo je potom autor? A kde je hranice? Kolik slov by stačilo? Pokud bych stejným počtem slov zadal skupině řemeslníků udělat malbu, kterou bych pak prezentoval jako své umělecké dílo, tak by to přece stačilo. Jsem rád, že říkáš, že jsou pro tebe vlastně podvodníci úplně všichni dnešní tvůrci, protože si dovolujou jako hudební nástroj použít již nahrané nahrávky, místo klasických hudebních nástrojů. Počítačové viry jsou škodlivé softwary, které napadají nějaké zařízení bez svolení jeho vlastníka a většinou za účelem finančního zisku. Naproti tomu AI je nástroj, který neškodí nikomu, kromě hrstky lidí, které teoreticky může vzít nějakou část jejich práce, asi jako každý technologický pokrok, každý užitečný nástroj. To je ale naopak výhodou pro běžného konzumenta a uživatelé rockboardu si jistě rádi připlatí za hudbu s certifikátem "vytvořeno bez jakékoliv spolupráce s AI" a všichni budeme šťastní. Nerozumím jak si může jedinec za pomocí AI přisvojit něco co mu nepatří. O takových schopnostech AI jsem žádné zmínky neslyšel, prosím o vysvětlení. "Podvodníci drze zneužívají" to, co předtím neexistovalo, úplně stejně jako jsme si podvodnicky začali zjednodušovat život ježděním v autech, což předtím, než to někoho napadlo, nikoho nenapadlo. Existují i umělecká díla v tzv. veřejné doméně, na které se autorské právo nevztahuje. Doporučuji si problematiku dostudovat :D, a až potom žonglovat s tím, co AI na 100% nemůže. I z "public domain" bychom mohli AI učit, protože takových skladeb je spousta - dalo by se bezpochyby vytrénovat podobně kvalitní AI pro tvorbu hudby jako je třeba to, které používá web Suno. - Pro veřejnost je to hračka, pro umělce se to už často stává nástrojem. Můžeme to tak nazvat, ale kdy a při jakém využití už je to nástroj, a kdy se z veřejnosti stává umělec? A pokud je to jenom hračka, tak proč lidi, kteří si s ní hrajou, označuješ za podvodníky a lháře? Umělecké dílo nevytvoří - to je asi na tobě, jak si ty hranice definuješ. Podle mě ve správných rukou může za pár let vytvořit i velká umělecká díla s přesahem. Ale pokud si umělecké dílo definuješ jako dílo, které vymyslel člověk a nepoužil k jeho vytvoření AI, tak asi AI umělecké dílo nevytvoří. - Viz. první bod. Nejsem ničí mulťák. |