Sadist - Crust (1997)
Reakce na recenzi:

Tohle památné album bylo u mě prvním kontaktem se Sadist a je tomu už mnoho let. Byla to čelní srážka, na kterou jsem nebyl úplně připraven, a dlouho nechápal, co se na těchto 37 minutách vlastně odehrává. Tyhle hody vyžadovaly mnoho a mnoho poslechů.
Pořádnou ráno do vazu zasazují pánové hned v nekompromisní řežbě Pervesion Lust Orgasm - drsná disharmonie, skřípějící kovová mašinérie, děsivě drsný vokál a ultratemná klávesová linie hlavního principála Tommase. Parní válec, který nezná překážek.
The Path je u mě erbovním zářezem, ilustrujícím dokonale děsivé, ale i geniální Sadist. Nekompromisní kovový vstup, pak ale přichází industriálně zabarvené představení s neskutečnými návaly nástrojů a refrénem, hučícím z pekel. Zhudebněná genialita, úzkost a strach.
Fools and Dolts je divokou tříminutovou jízdou - čelní srážka s elektronikou, chladným technem a industrálním peklem, ke kterému celé tohle album inklinuje více než málo. Neznám desku, dokonaleji spojující krásu a děs.
V první instrumetálce Holy... máte Sadist jako dospělou, vyzrálou progovou kapelu, vychutnávající si s děsivou jistotou svou dominanci nad našimi dušemi. Chladivá, lahodná, ale i bolestivá nálada, inspirovaná fúzí.
Ovariotomy ztělesňuje pekelné choutky této ďábelské desky už názvem. Rozlámané kytarové riffy a parádní hlomoz Andyho bezpražcové basy a dílo zkázy dokonává Trevorův štěrkově drsný vokál, jemné jazzové vsuvky ve druhé půli.
Instinct začínají živočišné, ovšem i živelné Pesovy bicí, zmutované klávesy. Nastupuje temnota, nesená nervní melodií a industriálními stíny. Přechod do famózního refrénu s drtícími vokály je už vyryt v análech kovu.
Album se valí jakoby bez zastavení, bez prostoru pro odpor a poráží vše živé. Neslituje se nad vámi ani Obsession-Compulsion - to, co vytváří zběsilé duo basy a bicích, je snad nemožné. Melodie, vetknutá v ďábelských nájezdech nástrojů, má vynikající a opět jazzem poučenou strukturu.
Druhá a titulní instrumentálka je u mě jen další z řady neuvěřitelných položek na tomhle albu. Chladné klávesové tóny z bezbřehých vesmírných dálav, prázdnota, úzkost, beznaděj se špetkou nejisté naděje na konci.
I Rape You - razantní metalový návrat, slitina hutných melodií kláves a razantní a drsné kytarové podstaty. Opět mistrně a silově vytesaný refrén, za kterým následuje zlom v duchu jazzu s basovými hody a učebnicovým sólem. Zase - vzpomínáte na Spheres?
Vše nejlepší ze svého výborného umění investovali hoši do závěrečného postulátu Christmas Beat. Jemný Tommasův klávesový koberec s pavučinami famózního bezpražce, vokální i kytarové nájezdy až na doraz. Opět báječný nápad na závěr, úvodní motiv "mizí" za dechberoucího progového představení na pozadí do závěru...
Co vlastně ještě dodávat? Čelní srážka jazzových struktur, industriálního zápachu, drtivé matematické brutality a temných atmosfér, šílenství a chaos, které se rodí jednou za léta. Nejlepší důkaz životaschopnosti metalového spektra. Šest čestných bodíků.
Petr87 @ 14.01.2018 16:37:35 | #
Hmmm... vážně zajímavá diskuze, kterou jsem čekal už od samého začátku.
Tedy, nechtěl jsem už původně reagovat, ale nedalo mi to; tak jen krátce:
Jelikož vím o metalové subkultuře opravdu hodně, tak se musím nad některými příspěvky tady usmívat...
Za prvé: Znám spoustu metalových hudebníků-fanoušků, kteří chodí v černém, hrají-poslouchají tvrdou hudbu, kde se to hemží smrtí, peklem, blablabla..., a kteří (to budete někteří čumět!) jsou jinak v reálu velice slušní a milí lidé, kteří by neublížili ani mouše, milují přírodu, zvířata, v mnoha případech jsou i zavilí vegetariáni (schválně, kolik z nás tady jí maso, a tím podporuje velkochovy, kde se to jen hemží smrtí?), zajímají se o ekologii atd.; ne žádní "satanisti", vrazi, násilníci, sadisti...
Za druhé: Já chápu citlivější lidi, v mnoha případech třeba i věřící, které dokáže dostat do vrtule kdejaký symbol pověšený na krku, či natisklý na triku, ale nic o tom člověku neví - dívá se jen na - z jeho pohledu -
kontroverzní skořápku...
A pak to třeba může dopadnout i tak, jako před nedávnem na Slovensku, nebo i u nás na Valašsku, že se vzbouří banda konzervativních křest'anů, a požadují zákaz vystupování těchto "satanistických" a "násilnických" metalových skupin v jejich městech, o jejichž členech-fanoušcích jinak vědí úplné h.vno, sepisují petice, atakují pořadatele atakdále, atakdále...
Neznám nic horšího, než je náboženský fundamentalismus.
V rockové hudbě se to už odjakživa hemžilo provokací, kontroverzí blabla..., a tak tomu bude i nadále.
Zvykněte si na to...