Fields - Fields (1971)

Reakce na recenzi:

hejkal - 5 stars @ 27.02.2011 | #

Andy McCulloch je rockový bubeník, ktorého radím k najlepším, akí kedy na tejto planéte trieskali do bicej súpravy. O skupine Fields som nevedel ani ň až do minulého roka, kedy Esoteric Recordings opäť raz vyrukovala s výpravným cédéčkom, aké by si zaslúžila každá zabudnutá skupina zo 70. rokov. Zrazu som zistil, že Graham Field z Rare Bird a Andy McCulloch z Greenslade (a King Crimson) hrali spolu v skupine a vydali jeden album! Neodolal som...

Výkon hudobníkov hneď na úvod nazvem nonšalatne suverénnym. McCulloch je bubeník, akého je radosť počúvať, Field svoje klávesy ovláda po zvukovej i hernej stránke na jednotku Barryho basa i gitara dodávajú skladbám na pestrosti.

Drvivý nástup skladby A friend of mine sa zmení na „klasickú“ klávesovú classical rockovú záležitosť. Toto trio teda vie, ako si ma získať od prvej sekundy! Spev je príjemný, zvuk úžasný, dobrá práca. Trošku rockovej melodiky si skupina nachystala vo While the sun still shines a ide jej to! Not so good je slaďák s klavírom, počúva sa príjemne. Three minstrels je najlepšou skladbou na albume. Jej mierne renesančný nádych ma opantáva a keby mala skupina Gryphon ambíciu znieť na svojom debute rockovo, znelo by to takto. Znepokojivý klávesový motív v úvode Slow Susan je božský, o to viac, že nie je len introm, ale zároveň aj celou skladbou. Jemné pradivo gitary a strohá basa neskutočne dokresľujú atmosféru, takže tvrdá nasledujúca skladba Over and over again mnou až mykne! Genialita sa nezaprie. Iste, skladba vystrieda viacero polôh, ak by niekto písal hudobnú Kámasútru, stačilo by mu vypočuť si túto skladbu (a album). Chvíľka pre pokojné uvoľnenie sa volá Feeling free. Melodično by sa dalo vyvážať do celého sveta, toľko ho v nej je. Akustická vybrnkávačka s jemným spevom nemôže byť o inom ako o Fair-haired lady. Je to krehučká a smutná dáma, o to neodolateľnejšie pôsobí. A place to lay my head si ukrajuje niečo z blues rocku, nemá chybu. Na obale albumu sa skvie orol, ktorý v pazúroch drží králika, záverečná skladba je určite o ňom. Obsahuje nádherné krehké melotronové pasáže, niekoľko brilantných gitarových vyhrávok i množstvo skvelých nálad, polôh, tvárí a všetkého toho, čo považujete za synonymum pestrosti. Classical rock album otvoril, tak ho aj uzatvára.

Prekrásna objaviteľská perla, aká sa už dnes v hudobných vodách znečistených rakovinovým biznisom nájsť nedá.

 

Philharmonic @ 06.03.2011 16:51:24 | #
Zopár dní som nebol pri compe a za ten čas sa tu udialo všeličo. Aj ´mistr nad mistry´ , pán merhaut, sa dočká. :-)
merhaut: "Každej classical rock je z logiky věci kopií".
mikepis to síce vyjadril jednou vetou (nie je kopia ako kopia... ), ale ja mistrovi merhautovi podám podrobnejší výklad, keďže túto jednoduchú repliku nepochopil. :-)
Nie je problém naflákať do odbornej eseje renomované kapely a odkaz, aby bolo jasné, že sa ozval "odborník".
Mistr merhaut nám ponúka nové, doteraz nepoznané skutočnosti, čo vlastne znamená výraz ´classical rock´. Nie je pravda, že "Každej classical rock je z LOGIKY věci kopií". Sú kópie, ktoré sú takmer identické, alebo upravené (tam slušní muzikanti zvyknú aj uviesť pôvodného autora), potom sú to tzv. plagiáty, kde je jasné, že ide o pajcovanie, ale "umelec" vytrvalo tvrdí, že ide o _jeho_ kompozíciu, ďalej sú to okopírované celé harmonické postupy (občas s miernou zmenou, aby to nebolo okaté), atd. atd... ...a (!) sú tu aj originálne kompozície, ktoré sú fakticky pôvodné, pričom je úplne prirodzené, že v absolútnych detailoch(!) čerpajú z minulosti, pričom ani hudobní fachmani a odborníci nemajú výhrady voči pôvodnosti a originalite.
Aby to bolo úplne jasné, mistr merhaut, aj typickí predstavitelia classical rocku ako sú ELP, a artrocku ako sú Yes, (citujem Teba :D), majú aj SVOJE VLASTNÉ (originálne) kompozície, ktoré nie sú ani náznakom "Z LOGIKY VĚCI" kópiou. Sú to úplne nové skladby, v ktorých každý fundovaný muzikant síce CÍTI vplyv predchádzajúcich období (od jaskyne, cez baroko, ipresionizmus, džez, až po súčasnosť), ale je jasné že ide o niečo _nové a pôvodné_.
Odbočka: samozrejme, to, že ide o niečo nové a pôvodné, neznamená vždy aj kvalitu a hodnotu.

Ak by sme už chceli rozoberať všetko do detailu, tak v tom prípade by sa dalo povedať, že každý svojim spôsobom kopíruje niečo predchádzajúce, a nemusí ísť len o hudbu, kontinuita je prirodzenou záležitosťou v každej oblasti, aj neumeleckej. Je to pochopiteľné a normálne.
Napríklad, neznalý poslucháč by si mohol pri vypočutí niektorých častí prvého klavírneho koncertu L. v Beethovena myslieť, že ide o Mozarta, pričom naopak, niektoré časti Mozartových klavírnych koncertov by mu silne mohli pripomínať Beethovena. Podobným spôsobom je poprepájaná nielen ´príbuzná´ (susedná) hudobná oblasť, ale hudba celkovo, všeobecne.

Záver:
Tvrdiť, že "KAŽDEJ classical rock je z LOGIKY věci kopií", je hlúpe a nelogické. Úplne si to zaklincoval, keď si v tejto súvislosti spomenul skupiny ELP, Yes, aj King Crimson.


Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0112 s.