Stromboli - Shutdown (1989)

Reakce na recenzi:

Snake - 4 stars @ 05.03.2013 | #

V době svého vzniku mě tahle deska nijak nenadchla. Elpíčko jsem si sice koupil, ale vadilo mi jak hudební směřování již značně okleštěné sestavy, tak syntetický zvuk i zpěv v angličtině. Nakonec i vzhledem k listopadovým událostem v roce 1989 mohl jsem obrátit svou pozornost k hudbě dosud zapovězené a Shutdown zasunul do zapomění. Až před pár lety koupil jsem sem si profilové dvd Michala Pavlíčka, na kterém jsou mimo jiné i videoklipy ke skladbám Scanners a Back In The Castle. A já překvapeně najednou zjistil, že je to vlastně skvělá muzika. Jakmile se před pár týdny objevila informace o tom, že Supraphon chystá reedici neváhal jsem ani okamžik a vyplnil předobjednávku. Cédéčko už mám tak pár dní doma a jeho poslech si náležitě užívám.

Samozřejmě. Proti stěžejním skladbám legendárního eponymního dvojalba je to hudebně už docela jinde. Jde tu spíš o přímočaré rockové skladby tu a tam nenápadně křťené popem. Ovšem Basiková zpívá fantasticky a Pavlíček jí sekunduje jak precizní instrumentací, tak doprovodnými vokály. Kytara není dominantní tak jak by člověk čekal, výsostné postavení má tentokrát elektronika. Všechno je vyprodukováno naprosto profesionálně a s velikou pečlivostí. Jedinou neodstranitelnou kaňku tak vidím v převládajícím využití umělohmotně znějících bicích. Celé to má opravdu divnej zvuk a nahrávka tak na mne působí chladným a docela skličujícím dojmem.

Parádní je již dynamický otevírák Abacus s výbornou vokální linkou. Neskutečnou písní ze které mrazí je Scanners, kdy křehký začátek vystřídají razantní úhozy do piana a důrazné frázování Basikové. Uvolnění a pěkného refrénu posluchač se dočká hned v následující a skočné Around The Fires. Mrazivý pocit znovu spolehlivě navodí závěrečná část další výborné věci, hypnotické Why? Nu a jednoznačně nejchytlavější a nejhitovější skladbou je hymnická Sandonorico. Na závěr alba je tu sedm minut dlouhá koláž Picturesque Bells. Zpěv beze slov i hudba je tou vůbec největší připomínkou předcházející tvorby Stromboli. Vlastně jedinou věcí, která mi nějak nesedí je titulní Shutdown. A přitom právě ta obsahuje snad nejdelší kytarové sólo na desce.

Čas, který od vydání alba uplynul mu - aspoň v mém případě - jednoznačně pomohl. Mrzí mě jedině to, že se aspoň ve formě bonusů na cédéčko nepodařilo zařadit české verze skladeb Around The Fires a Sandonorico.
Bez nejmenšího zaváhání dávám čtyři.

 

Danny @ 06.03.2013 22:12:12 | #
Palo, zkusím svůj pohled vysvětlit a nesklouznout k rozboru skladeb, což by mi tady ale docela pomohlo...
Shutdown vnímám jako kompozici a u té mě zajímá "partitura" jako celek: jak důmyslně je vystavěná a jestli mi má co nabídnout a čím mě překvapit. Spontánnost u prokomponovaných věcí nebývá nějak výrazná a ani tady ji nehledám (tedy nepostrádám), to je pro mě doména spíš jazzu, blues atd. Předchozí dvojalbový debut je v mých očích postaven na poslech od vrchní vrstvy, do ní Pavlíček posadil buď zajímavou zpěvovou linku nebo výraznou, často modální melodii v kytaře, kterou zpěv většinou podporuje - poslech seshora usnadňuje vnímání melodicky neobvyklých struktur, málokde totiž Pavlíček použil čisté dur-moll. Shutdown považuju za rafinovanější, Pavlíček pro něj nepsal písně a nehledal nezvyklé melodie (i když i těch je tam požehnaně, ale už ne ve vrchní vrstvě), ale komponoval - part každého nástroje je důležitý a zajímavý, nestojí už jen jako opora pro hlavní nápěvy jako u debutu. Proto debut vnímám jako horizontálně vystavěný hudbní tok; Shutdown spíš jako vertikální, bohatě členěné bloky s úžasnou schopností imaginace.


Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0133 s.