Captain Beefheart & His Magic Band - Shiny Beast (Bat Chain Puller) (1978)
Reakce na recenzi:

Popis vzniku a trable s vydáním tohoto albu tu již byly popsány. Deska byla nahrána pod názvem Bat Chain Puller v roce 1976 a vydána na Virgin o dva roky později pod názvem Shiny Beast. Původní syrovou nahrávku s jiným pořadím skladeb a počtem vydala v roce 2012 Zappa Family v limitovaném nákladu na CD. Docela by mě zajímalo, co znamená slovo Puller.
Beefheart po vydání alb Trout Mask Replica vydal taková zvláštní alba, kterými možná chtěl dosáhnout komerčního úspěchu, tato alba nejsou špatná, ale není to ten umělec, který stvořil nesmrtelná díla s názvy Trout Mask Replica a Lick My Decals Off, Baby. Rozchod s Frankem Zappou po vydání alba Trout Mask Replica provázelo obviňování z použití nápadů z Trout Mask Replica na albech Mothers Of Invention, a na druhé straně pomluvy, že Don nedokáže udržet rytmus. Písničky na desce Shiny Beast vycházejí spíše z Beefheartovy ranné tvorby, než z desek vydaných v mezidobí. Úvodní skladba The Floppy Boot Stomp je podle mě povedené blues, a při poslechu skladby Tropical Hot Dog Night si představuji chůzi po promenádě se sklenkou mojita v ruce. Skladbu o muži jménem Harry Irene jsem si zamiloval hned po prvním poslechu, tahle skladba za doprovodu akordeonu a pískání autora mi připomíná francouzský šanson. Písnička Bat Chain Puller by mohla být klidně na albu Lick My Decals Off, Baby, představuje mojí nejoblíbenější skladbu z této desky. Candle Mambo je náladou hodně podobná písni Tropical Hot Dog Night, mám rád i ostatní písničky, které jsou vycizelované k maximální dokonalosti. Zapomněl jsem na úžasné blues s názvem Love Lies. Myslím si, že Beefheartova poloha z této desky byla velkou inspirací pro Toma Waitse. Pozoruhodné jsou i výkony jednotlivých muzikantů, naprosto dokonalá souhra obou kytaristů a hlavně obdivuji Bruce Fowlera při hře na různé dechové nástroje.
Beefheartova tvorba je pro mě celkově za maximum a nechci v ní rozlišovat, něco se mi líbí více, něco méně, ale celkově je to za plný počet.
Brano @ 21.03.2018 09:49:17 | #
Dovolím si prispieť do diskusie.Pre mňa je Beefheart aj Zappa mínové pole.Nemám na to mentálnu výbavu a vnímavosť,aby som dokázal stráviť ich tvorbu.Na progboard som sa vlastne dostal pred desiatimi rokmi náhodou a asi nedopatrením,pretože sú tu všetko samí inžinieri,doktori,docenti,kandidáti vied,magistri,sudcovia a silní intelektuáli a ja som len pestovateľ poľných plodín s maturitou,sedliak konzervatívny nábožensky založený,vývojovo ustrnulý niekde na prelome 80 a 90 rokov minulého storočia so životným mottom ora et labora.Aby som pochopil túto avantgardu,tak by mi museli do mozgu voperovať nejaký čip(mohol by sa volať CapZapp),ktorý by dokázal dekódovať toto špecifické zvukové vlnenie.Zároveň týmto nechcem kaziť radosť niekomu,komu sa táto hudba páči,či nejako mu to zhnusovať.So Zappom som to skúšal,dokonca som mal v zbierke CD Absolutely Free od Rykodisku,pred 15 rokmi som CD predal ale predtým som si ho prezieravo nahral na audiokazetu,čo ak by raz náhodou...Ako zeleninárovi mi tam je sympatické,že sa spieva o tancujúcich tekviciach a inej zelenine,kontext mi je však neznámy,týka sa to pravdepodobne nejakej vtedajšej regionálnej americkej spoločensko-politickej záležitosti,ktorej aj tak nerozumiem.U Zappu mi vadí ten prílišný sarkazmus,robí si prču z každého a všetkého čo sa naokolo hýbe.Srandičky občas treba,ale toto je už extrém.Takže ja sa vrátim späť k mojej najväčšej hudobnej láske-ku skupine Genesis a k môjmu milovanému neo-progu.Zdraví Vás Braňo!