Progres 2 - Dialog s vesmírem (1980)
Reakce na recenzi:

Je jasné,že na album se dá dívat dětskýma očima nebo dospělýma.Budu asi jeden z mála,který neželí toho,že Dialog s vesmírem nevyšel celý,myslím si,že kvalitativně na dobrou dvojdesku není,že průřez bohatě stačí.Přínos do rockové historie byl rozhodně zvuk,tehdy v roce 1979 v Československu to byla absolutní jednička.Se sci-fi impulsem taky pokud vím nikdo jiný u nás nepřišel,takže o atraktivní balení bylo postaráno a to že Progres 2 jako profesionální muzikanti znějí opravdu sehraně,není zas až takové překvapení.Album obsahuje dvě absolutní bomby,jež z Dialogu vesmírem činí nadprůměrnou a vyjímečnou záležitost:Pelcova Píseň o jablku a Planeta Hieronyma Boshe,obě části- je to to nejlepší,čím Váně přispěl do rockové historie autorsky,patrně s nejlepším kytarovým sólem u nás dodnes ( promiň Pavlíčku,ale jsi břídil).A chci vyjímečně poděkovat komunistické cenzuře za to,že vyhodila průměrný angažovaný text o heroinu a Váně z partu 2 udělal vocální instrumentálku s hypnotickým mumláním- je to tak mnohem lepší.Dále Klukova Země 2555 a Odlet,připomínající v závěru Collegium musicum,vytvářejí opravdu hostinu pro rockové labužníky.Škoda jen zařazení průměrných skladeb Tisíce mých očí a Hymna robotů.Závěrečný Výkřik v Proxima Centauri,s klávesama připomínající rozhlehlost vesmíru a osamocenost člověka,je též trefou do černého.Naštěstí píseň vyšla na přidaném EP k Dialogu s vesmírem a na vydaném reedičním CD z roku 1999 je společně s ostatními studiovými snímky.Dialog s vesmírem je nejen klíčová nahrávka československého artrocku,ale české rockové historie vůbec.Přesto ve výsledku není úplně dotaženou záležitostí,tak za čtyři hvězdy.PS.Rozhodně live verze na studiovku nemá.
Petr Gratias @ 08.05.2011 16:05:48 | #
Přiznám se, že mě reakce progboardisty, který srovnává artrockovou skupinu Progres 2 s rockandrollovým Katapultem (který se rád schovává za lživé klišé, že se jedná o hard rock) uráží.
Máme to tu zas. Jistě, že má právo každý na svůj názor. Otázka zní? je tohle ale legitimní a fundovaný názor,, nebo jenom pácnutí do vody. Omlouvám se, ale myslím, že to bude ta druhý varianta.
Progres 2 vytvořili první česko rockovou operu a jejich skladatelské, muzikantské a aranžérské ambice není možno jen ta sestřelit. To je velmi slaboduchý názor...
Skoro se mně chce říci, že postavit Progres 2 vedle Katapultu znamená asi tolik, jako kdyby do salonu 19. století ve stylu biedermeier postavil odřený selský žebřiňák.
Katapult (samozřejmě z mého subjektivního pohledu) je ostuda českého bigbítu, která je vhodná tak leda pro českou tancovačkovou scénu. Pivo, rumy, buřty, tlačenka a uhrovitá učňovská mládež hrozící pěstmi při neuvěřitelně duševně vyprahlých prvoplánových Vostárkových textech...
Ulrych, Kopta, Man, Čort (textaři progresovského skladbového materiálu) - to jsou různé textařské polohy, rozmanité poetické obrazy. Jistěže se nemusejí každému líbit, ale srovnání s Vostárkem uhrají všichni čtyři levou zadní.
Prosím Vás nevěřte Říhovi to jeho legendární rockerství - je to Gérard Depardieu říznutý Jozefem Mečiarem (jeden je herec a druhý politik, ale oba jsou profesionálové - to se ovšem o Říhovi říci NEDÁ) Je politováníhodné, jak tomu jeho "katapultování" uvěřila velká část dělnické mládeže, kterou hudebně mystifikovat bylo docela snadné. Já vím, že v té době nic jiného tady nebylo (Olympic zcela vědomě vynechávám) a Říha se zmohl jenom na to, že řekl, že na Supraphonu budou mít zájem jenom proto, že nehrají jazzrock... Snažím se představit, jak by se právě Říha s těmi jeho prvoplánovými riffy mohl vejít mezi Johna McLaughlina, Al DiMeolu, Pata Methenyho, anebo u nás mezi Luboše Andršta, Zdeňka Fišera, nebo Františka Francla a Fero Grigláka...
Omlouvám se všem katapultistům (předpokládám ale, že jich mezi progboardisty zase tolik nebude), ale komparovat Progres 2 a Katapult mi přijde nehorazné! Díky za pochopení.