Progres 2 - Dialog s vesmírem (1980)
Reakce na recenzi:

Je jasné,že na album se dá dívat dětskýma očima nebo dospělýma.Budu asi jeden z mála,který neželí toho,že Dialog s vesmírem nevyšel celý,myslím si,že kvalitativně na dobrou dvojdesku není,že průřez bohatě stačí.Přínos do rockové historie byl rozhodně zvuk,tehdy v roce 1979 v Československu to byla absolutní jednička.Se sci-fi impulsem taky pokud vím nikdo jiný u nás nepřišel,takže o atraktivní balení bylo postaráno a to že Progres 2 jako profesionální muzikanti znějí opravdu sehraně,není zas až takové překvapení.Album obsahuje dvě absolutní bomby,jež z Dialogu vesmírem činí nadprůměrnou a vyjímečnou záležitost:Pelcova Píseň o jablku a Planeta Hieronyma Boshe,obě části- je to to nejlepší,čím Váně přispěl do rockové historie autorsky,patrně s nejlepším kytarovým sólem u nás dodnes ( promiň Pavlíčku,ale jsi břídil).A chci vyjímečně poděkovat komunistické cenzuře za to,že vyhodila průměrný angažovaný text o heroinu a Váně z partu 2 udělal vocální instrumentálku s hypnotickým mumláním- je to tak mnohem lepší.Dále Klukova Země 2555 a Odlet,připomínající v závěru Collegium musicum,vytvářejí opravdu hostinu pro rockové labužníky.Škoda jen zařazení průměrných skladeb Tisíce mých očí a Hymna robotů.Závěrečný Výkřik v Proxima Centauri,s klávesama připomínající rozhlehlost vesmíru a osamocenost člověka,je též trefou do černého.Naštěstí píseň vyšla na přidaném EP k Dialogu s vesmírem a na vydaném reedičním CD z roku 1999 je společně s ostatními studiovými snímky.Dialog s vesmírem je nejen klíčová nahrávka československého artrocku,ale české rockové historie vůbec.Přesto ve výsledku není úplně dotaženou záležitostí,tak za čtyři hvězdy.PS.Rozhodně live verze na studiovku nemá.
Cossack @ 09.05.2011 23:40:57 | #
bobík:
No, myslím, že srovnávat může člověk leccos...
Otázkou ale zůstává výsledek, a hlavně význam, takového srovnání.
Osobně mám Katapult docela rád, přesněji věci z jeho prvních dvou alb; ty si také, čas od času, s chutí poslechnu. To ale neznamená, že bych je srovnával s (rovněž oblíbenými) skladbami od Progres (ať už 2, Organization, či Barnodaj, leda tak s Pokrok, a tady by Katapult jednoznačně zvítězil). Když totiž dostanu chuť na párek, a dám mu přednost před biftekem, neznamená to ještě, že párek považuji za lepší, než biftek (byť v dané chvíli zvítězil díky momentální chuti)...
Takže k bodu tři „3)Progres a Katapult lze srovnávat,Katapult má hudbu jednodušší,ale lze srovnávat z hlediska kvality a významu, jednodušší hudba neznamená méně kvalitní,jak si tady někteří myslí!” – srovnávat lze, ale k čemu to je dobré?
Pokud jde o Vostárka a jeho „poezii”, tak tady už se „nesetkáme” asi v ničem...
Jestli Tě nadchne např. text „... teď už víš, že svět se točí, syn má po těch hvězdách oči/krásný oči duhový, a kdo je táta, kdo to ví/ kdo ví, kdo ví, kdo ví, kdo ví/snad jenom ty růže krepový...”, nebo Ti připadá nějak zvlášť umělecky hodnotný, pak se asi nemáme o čem bavit.
Srovnávat to s Koptou, či dokonce Manem, to je vážně skoro urážlivé, hlavně však k smíchu!
I Čort, který je přeci jen víc textař „řemeslník”, než textař „básník”, je o třídu (až tři) výš, nežli „mistr” Vostárek (jemuž spíše „slušely” rádoby humorné věci, typu „Diskomóda dala si/tupý sestřih na vlasy/na diskodres na míru/všechny hvězdy vesmíru” s refrénem „Děděečku a babičko/dětem diskoelpíčko”, což Olda Říha nahrál „sólově”).
Fakt, že pro Katapult něco otextoval i Vrba, nijak nemůže zachránit (chabou) úroveň textů, kde tomu tak nebylo... Mimochodem, tento básník psal texty i pro popové umělce (např. Hanu Zagorovou) a jistě z toho nevyplývá, že by jejich ostatní texty byly nějakou literární perlou (naopak, ten kontrast je sráží ještě víc do hlubin „opovrženíhodnosti”).
A pokud jde o Gellnera – nemyslím, že by se „vešel do TOP 20 českých básníků”... Pravda, soudruhy byl trochu více glorifikován, pro svoji anarchii, jinak ale poetičnost ani metafory v jeho (často záměrně) banálních rýmech nenajdeš...
Proto i bod čtyři je poněkud „mimo mísu”...
„4)s tím horlením o kvalitě textů jste malinko mimo.......když vemu 10 nejlepších Vostárkových, tak se textům Progres vyrovnají,leckdy je převýší-jsou poetičtější i životnější - dám příklady jeho povedených,můžete si je najít : Vojín XY, Blues, Svobodárna, Máš na to být víc,Čtyři díly noci,Šel zvolna, Dvě růže krepový...........Katapult zhudebnil i básníka Gellnera-Miluji severní nebe i psal pro Katapult Pavel Vrba-viz zdařilá píseň Rovnováha a na toho nemá ani Ulrych,ani Man,ani Kopta ,ani Čort.”
Na závěr bych to tedy ještě jednou shrnul:
Mám Katapult rád a mám rád i Progres; kdybych ale musel volit, tak jednoznačně raději „život bez párku, než bez bifteku”... :-)