Pink Floyd - Obscured by Clouds (1972)

hejkal - 4 stars @ 16.07.2012

Kým sa spolu s kozmonautmi vyberieme na mesiac, ostáva nám posvietiť si na ďalší filmový sountrack, ktorý skupina Pink Floyd spáchala v roku 1972. Obscured by clouds nám ponúka desaťnásobnú piesňovú extázu, ktorá vyzerá takto:

Titulná skladba začína zlovestne, gitara je ostrá ako žiletka pretína chmáry, tak sa mi to páči. Povinný meditačný opar pravdaže nechýba, to by ani neboli Floydi. Ale poďme na hard rock, When you're in správne úsečne brechá, keď je dobrý rif, skladba viac nepotrebuje. Niekomu by mohlo prekážať, že piesne sú vždy rýchlo uzavreté do ticha, ale mne sa takéto útržky vcelku pozdávajú. Spevná balada Burning bridges je vhodná na utíšenie dobodaného býka v španielskej aréne, The god it's in the... sa naopak snaží pred jeho očami rozprestrieť rockovo začervenané súkno, no a prvú polovicu albumu uzatvára Wot's... uh the deal, čo je syxtýsová pietna spomienka na toreadora, ktorý sa mohol za života volať Nárožný (na rohoch či na ražni, vyjde to narovnako). A vo vegetatívnom stave ostáva aj skladba Mudmen. Že v nej Gilmour prinúti svoju gitaru vyplakať všetky tekutiny z jej tela, je samozrejmé, násilník jeden! Po nervydrásajúcom úvode sa na poslucháča vyvalí absolútne typická pinkfloydovská skladba Childhood's end. To už je jasná šablóna, z ktorej sa dá vyčítať (ako z čiar života) osud kapely až do jej zániku. Odľahčená, typicky britská blbinka Free four mi prekvapivo nebrnká na nervy, hlavne v sviežich bluesovo ladených gitarových sólách. Umieračik by mal byť povinne odohraný barovým klavírom a gilmourovskou gitarkou, v skladbe Stay sa navyše aj spieva. Musím pochváliť aj gradácie, ktoré sú doslova a do písmena vzletné. Na záver by to chcelo poriadny nárez, ibaže Floydi si na hrmot nepotrpia, nuž je tu ďalšia space meditácia kombinujúca organové šumenie s inými šumami. Absolutely curtains je skladba vhodná na polnočné uspávanie.

V mnohých ohľadoch je Obscured by clouds mojím najobľúbenejším album skupiny. Keď už pre nič iné, tak pre absenciu psychedélie a občasný príklon k rockovejšiemu rinčaniu.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0311 s.