Emerson, Lake & Palmer - Brain Salad Surgery (1973)

gunslinger - 3 stars @ 18.05.2014

Pri mojej recenzii na album TARKUS som spomínal že ma u Emerson, Lake and Palmer celkom zaujala biomechanická zvuková maľba plná neopočúvareľných nápadov, zvratov a nečakaných variácií. Dá sa povedať že u Brain Salad Surgery platí to isté iba s tým rozdielom že až tak explodujúco nápadité mi to nepríde, áno má to svoje silné stránky, chaoticky evokujúcu postapokaliptickú víziu civilizácie zotročenej strojmi.... Hudba presne vystihuje geniálnu maľbu obalu od Hansa Ruedi Gigera, nech mu je zem ľahká, hlavne skladba Toccata a Karn evil 9. Ide o hudobnú formu ktorá nie je tak úplne určená pre mňa. Celé toto Gigerovské nadšenie s jeho obrazov k väčšej dokonalosti dotiahla paradoxne švajčiarska skupina, Giger bol tiež švajčiar, Islands, spieval tam napríklad spevák hardrockovej skupiny Toad, ktorá to zvukovo dotiahla do nepredstaviteľného šialenstva. Pocit ktorý vo mne vyvolali Giger a Islands u mňa obrazovo dokázal vyvolať iba film Ridlieho Scotta ALIEN. (ostatné blockbusterové pokračovania už za veľa nestáli)

Brain Salad Surgery si často nepúšťam. Je to hudba na ktorú musím mať chuť a to často nedostávam. Vadí mi tu dosť ten otravný piskot syntetizátora, je to aj v iných albumoch ale tu je to otravné ako dotieravý komár ktorý poletuje nadomnou poletuje o pól tretej ráno. Dokonca ten synťák aj tak podobne znie. S aranžmánom sa veľmi nezdržovali a ani s tým čo mali sa veľmi nepohrali, nie že by som to kritizoval ale od ELP čakám komplikovanejšiu hudbu. Milo ma prekvapil fakt že tu má gitara na „Elpovské pomery“ celkom pomerne slušne, veľa, vyhradeného miesta, a nehrá iba nejaké trápne vyhrávky alebo krátke sólo ale že seká aj zaujímavé riffy.

Pomerne a relatívne nepočúvateľné to pre mňa nastáva niekde v polovičke Karn Evil 9 kde to zachádza už do prílišného jazzu, potom sa to premení na noir soundtrack, spomalí začne si len tak vyhrávať do toho sú namiešané všemožné zvuky. Ide to mimo mňa. Pri konci keď nastupuje spev sa opäť chytám ale celí tento album mi príde aj tak strašne nevyvážený.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0347 s.