Bittová, Iva - Elida (2005)

vdeck - 4 stars @ 03.10.2014

Společné album Ivy Bittové a amerického souboru Bang on a Can All-Stars pod názvem Elida zaujme již netradičním obalem. Posluchač po zakoupení dostává do rukou CD uložené v papírovém rozvíracím obalu, evokující krabičku na mýdlo zn. Elida.

Výtvarné překvapení pokračuje i po rozevření obalu – v jeho levé polovině je, v úhledně složené skládance z hnědého papíru, do kterého, jak si pamětníci vzpomenou, byly baleny kousky mýdla našich babiček a maminek, vytištěná textová příloha, včetně liner notes.

Inspirací pro název alba a jeho titulní skladby byla báseň Elida, kterou Iva našla v knížečce věnované jedním z fanoušků po pražském koncertě. Básnířka Věra Chase, autorka oné básnické sbírky, napsala text s lehce erotickým nádechem, ale i humorem. Iva Bittová se interpretace citlivého textu zhostila s pověstnou humornou bujarostí. V úvodu více jak pětiminutové skladby slyšíme takřka metalové motivy hrané smyčci a elektrickou kytarou. Ve střední a závěrečné části přichází ke slovu klarinet a skladba se láme v sérii divokých improvizací.

Ve zbývajících osmi skladbách se Iva Bittová a její spoluhráči z Bang on a Can All-Stars skutečně hudebně vyřádili. Rozverná úvodní Malíři v Paříži, kterou Iva uvede francouzským zvoláním a vítá posluchače, přes něžná vyznání v textech jejího tehdejšího přítele Richarda Mullera (Bolíš mě, lásko a Samota), instrumentální lahůdku Ladná Čeladná, Hopáhop Talitá s příjemným využitím klarinetu, k novému a jinému zpracování hitůvky Zapískej, kterou kdysi Bittová natočila s Vladimírem Václavkem, aby spěla k závěru alba v podobě skladeb Presto a Nejsi.

Album Elida je velice vyzrálým počinem, na kterém Iva Bittová využila hráčských dovedností svých spoluhráčů. Zvláště mě zaujalo využití „štěbetajícího“ klarinetu v kombinaci s elektrickou kytarou a smyčci. Rozhodně si zaslouží pozornost fanoušků každé zajímavé a kvalitní hudby.

vdeck škála 85/100

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0357 s.