King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969)

horyna - 5 stars @ 10.12.2016

Poslech debutního alba King Crimson je pro mne vždy něco jako hudební svátek. Mé myšlenky se k tomuto dílu upínaly několik dnů, možná i týdnů, chtěl jsem docílit speciální atmosféry, nakonec se mi ale tento prožitek spojil se smutnou událostí posledních dnů, která tvrdě zasáhla jeho početnou fanouškovskou obec.
In the Court of the Crimson King není jen "obyčejná" deska, je to hudební monolit věků, na kterém je zachycen příběh končící epochy a především přerod do nově příchozí doby, kterou jasně předznamenává, jde jí naproti a vlastně i určuje jeji charakter. Dílo revolučního významu a velké výpovědní hodnoty, kde o konkurentech po jeho boku by se dalo dlouze polemizovat, ale myslím že žádní Yes, Genesis, nebo Rush podobně silného aspektu žádným svým dílem nedosáhli, připustil bych snad jen Van Der Graaf Generator s podobně evilučně obsažným albem Pawn Hearts.

Přiznám se, že příliš nerozumím názorům, které dokáží z alba vyjmout jen některé písně a označit je nadprůměrnými na úkor druhých. Pro mě celistvé album fungující přesně tak jak je nastaveno a dostávajíc záměru, kterému bylo předurčeno. Pravda, v mládí mi onen nervně těkavý a drsný rytmus úvodní skladby také nepřipadal zvlášť poutavým, ale časem si vše pěkně sedlo a především toto nemilosrdné entrée pevně dokladuje "novou" hudbu, která má teprve přijít. A tak zůstává snad jen dlouhá impovizační pasáž v Moonchild, která může působit jemně rozmělňujícím způsobem, ale na druhou stranu, K. C. vždy byli o nekonvenčnosti a značné hudební svobodě a tak právě takové plochy na desku neoddělitelně patří a k poloze kapely krásně sednou. Nespekuluji jestli je lepší I talk to the wind, Epitaph, nebo kus titulní, všechny se už pradávno zapsali do zlaté síně rockové tím nejlepším možným způsobem a miluju je stejně, jsou to úchvatné a zcela nadčasové skladby.

Už navždy pro mne zůstane tato sbírka tím nejdokonalejším artefaktem na kterém se genialita Grega Lakea podílela a naplno projevila. Čest jeho památce a velké díky za krásné okamžiky které svým nadáním tolika lidem zprostředkoval.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0342 s.