Van Der Graaf Generator - World Record (1976)

hejkal - 3 stars @ 23.03.2023

Kapela v klasickom štvorčlennom zložení vydala v októbri 1976 svoj tretí reunionový album World Record, o ktorom si dnes niečo povieme.

Úvodná skladba When She Comes patrí k najlepším na albume. Klasická dlhá temná, ale zároveň akoby prívetivá nálada vábi poslucháča do osídel tvrdej rockovej muziky. A Place To Survive je prvou skladbou, ktorá ma vyrušuje. Má desať minút a strieda temnú náladu s podivne skočným veselým rytmom, akoby sa kapela snažila o novú polohu, akoby sa šuter snažil o balet. A prekvapeniam nie je koniec! Mdlá balada s otravným saxofónom v úvode Masks ma neberie. Keby som nedržal v ruke cédečko, tak by som prisahal, že ide o nejakého imitátora Van Der Graaf Generator. Iste, skladba sa postupne vráti k typicky dusivej nálade Hammillových preferencií, ale akoby v nej čosi absentovalo. Asi ako keď kuchár zabudne posoliť jedlo. Všetky ingrediencie sú na svojom mieste, ale kĺzať dolu krkom nie a nie...

Spomínal som už, že album vybočuje z tradičných ciest kapely, ale ako vidno, nie je to pre mňa pozitívna črta. Vrcholom tejto mizérie je dvadsaťjeden minútová suita Meurglys III (The Songwriters Guild). No, mizérie. Skladba je neskutočná, úžasná a podmanivá. Strieda nálady, jednu lepšiu ako druhú, aj dlhé gitarové sólo ma nadchýna. A potom sa zrazu Hammill rozhodol, že to celé spláchne do záchoda a niekde okolo trinástej minúty sa namiesto záveru privalí čosi ako reggae. Úprimne, je to podobný kiks ako Led Zeppelin snažiaci sa o to isté na albume Houses Of The Holy. Škoda, že táto momentka nechce skončiť, miestami cítiť, ako sa rytmika snaží uzavrieť tému a akoby bezradne opakovane začína ďalšiu rundu tohto experimentu, ktorý sa nevydaril. Ešte, že je tu aj melancholická rocková balada Wondering, ktorá napráva dojem z celého albumu.

Toto dielo počúvam najmenej z celej tvorby kapely. Vznikalo v období, kedy Hammill nahrával aj svoj sólový majsterštyk Over a nemôžem si pomôcť, akoby si to najlepšie schoval práve preň. Jedno sa World Records uprieť nedá, je to riadne tvrdý album. Avšak predchádzajúce diela a vlastne i to nasledujúce znejú lepšie, oslovujú ma viac. Aj preto budem v hodnotení strohý. Ide o dobrý album výnimočnej skupiny. Nič viac, nič menej!

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0396 s.