UFO - UFO 1 (1970)

vmagistr - 2 stars @ 11.07.2009

UFO 1

Ke kapele UFO jsem se dostal víceméně náhodou - tady na progboardu jsem si pročítal příspěvky a tenhle název mě praštil do očí. O nějakých UFO jsem už kdysi slyšel, prý jsou spolu s Deep Purple a Led Zeppelin považováni za základní stavební kameny hard rocku, ale dosud jsem neměl tu čest poslechnout si nějakou jejich desku. Když jsem pak ale na youtube narazil na píseň "Lights Out", bylo rozhodnuto - tuhle kapelu musím omrknout pořádně zblízka. A když zblízka, tak pěkně od začátku.

Album začíná tajemně se tvářící kompozicí "Unidentified Flying Object" - takový kafemlýnek, který ale docela dobře naznačuje, o čem celá deska bude - kvílivé kytary, kvílivé kytary a ještě jednou kvílivé kytary. Neurvalý zvuk celé desky se naplno projevuje již v druhé písni. "Boogie", to je prostě pochodující železářství, všude to rachotí a skřípe, ale poslouchat se to kupodivu dá. Následuje Cochranova "C´mon Everybody", taktéž hutný nářez, navíc s chytlavým riffem - to je věc, která obecně raným skladbám UFO chybí. Way a spol. se samozřejmě s Eddieho hitem nijak nemazali a nahráli ho hodně "po svém" - naštěstí k dobru věci. Čtvrtou písní v pořadí je "Shake It About" - takový jakoby výkřik do tmy, celkem z ničeho nic se uprostřed písně vyloupne divoký gradující finiš a po něm se skladba zase vrací kamsi do hlubin. Kvákadlová balada "(Come Away) Melinda" je na tomto albu mým osobním favoritem - skoro až taková ráznější verze Donovanovy Laleny. Z příjemného snění nekompromisně vytrhává "Timothy", pecka s hutným basovým spodkem. V podobném duchu se nese i "Follow You Home", pod kterou by co do stylu klidně mohli být podepsaní třeba The Kinks. Do temných sci-fi vod se táhne píseň "Treacle People", skoro osmiminutová "Who Do You Love" - až podezřele mi připomíná skladbu Hush od Joe Scouta - je na druhou stranu poměrně nezáživným kouskem, u něhož by celý obsah bylo možno zhustit do poloviční, ne li třetinové délky, přičemž by posluchač o nic důležitého nepřišel. Desku ukončuje píseň "Evil", bohužel taky celkem nic neříkající skladba.

Prvotina UFO se nese v docela psychedelickém duchu, imponuje mi na ní její syrovost a neurvalost. Zkreslení na max, jedno kytarové sólo sviští za druhým, to je naprosto v pořádku. Hlavní závadou pro mě ale byla přílišná nataženost jednotlivých kompozic zvláště v druhé polovině alba. Písně už tam jsou takové rozžvýkané a nemají žádný tah kupředu. Prvních šest skladeb za tři hvězdy, zbytek tak za jednu - na prvotinu budu přísný, protože UFO se na pozdějších deskách předvedli v mnohem lepším světle.

**

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0387 s.