Pink Floyd - The Dark Side of the Moon cover

Pink Floyd / The Dark Side of the Moon (1973)

angus16 | 5 stars | 07.12.2015 | #

"I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks, been working me buns off for bands..."
Jestli jsem někdy velice něčeho litoval tak je to právě to, že jsem Darkside neslyšel poprvé jako celek. Jako první jsem z alba zaslechl Great Gig In the Sky, Money, Us and Theme a tuším že Breathe. Písničky se mi zalíbili tak jsem si tedy pořídil celé album. Bohužel, při poslechu celého alba už to jisté kouzlo bylo pryč, protože jsem znal výše jmenované skladby. A tohle si dodnes pořád připomínám. Kdybych si tak mohl celé album z hlavy vymazat, pak si sednou to temné místnosti a album si pustit hezky v klidu celé znovu. Hypnotizovat ten magický hranol na obalu. Kéž by.
Ale co. Stalo se, stalo se. Album miluji tak i tak. Je to nejzásadnější dílo jak pro mě tak určitě pro celý svět. Deska Darkside mi ukázala nejen odvrácenou stranu měsíce, ale i odvrácenou stránku hudby. Hudba není jen o tom si na ní někde zatancovat, nebo si jí pouštět do pozadí při chlastačce s klukama. Hudba může být soundtrack k životu. Donutí vás přemýšlet, začnete si díky ní formulovat své myšlenky a mnohé se vám může vyjasnit. Hudba Pink Floyd je v určitém směru tak dokonalá, že už to není jen hudba. Nevím jak to popsat. Pro mě jejich hudba představuje vesmírný koráb, který vás může vzít kamkoliv si přejete. Kdykoliv slyším Darkside, jsem unášen touto nadčasovou hudbou pryč za horizont. Měl jsem možnost vidět první půlku alba na živo v provedení kapely Brit Floyd. Neubránil jsem se slzám. Great Gig In The Sky je tak nádherná píseň, která dokáže beze slov vyjádřit půvab a krásu života. Jednou až se odeberu na onu odvrácenou stranu měsíce, kde se nakonec všichni sejdeme bude mi při odchodu hrát právě tato skladba.
Album, dle mého názoru nemá jedinou chybu. Jako po obsahové tak i hudební stránce. Zde Floydi ze sebe vydali maximum a definovali skrytý význam smyslu života a smrti. O rozbor skladeb se zde již postarali ostatní takže já jen na závěr řeknu, že album na mě působí jako jedna velká kompozice. Ani se nedivím, že Floydi zakázali na Itunes a jiných platformách prodávat písničky jednotlivě. Můžete si pořídit pouze celé album. A v tom je právě to kouzlo. Celek je vždy pevnější než osamocený kus, stejně tak jako nezlomíte svazek proutků, nezlomíte muziku Pink Floyd, která zde vydrží ještě hodně hodně dlouho zatímco mnoho rádoby dnešních úspěšných skladeb se utopí v močálu hitparád.
Pět hvězd je samozřejmost. Díky Rickovi, Davidovi, Nickovi a Rogerovi za to co vytvořili.

» ostatní recenze alba Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
» popis a diskografie skupiny Pink Floyd