Porcupine Tree - In Absentia cover

Porcupine Tree / In Absentia (2002)

Jiří Matějů - Vltava | 5 stars | 14.10.2004 | #

Po neuvěřitelných 15 letech od svého vzniku vydávají Porcupine Tree konečně album u velké firmy. Ke kontraktu s labelem Lava koncernu WEA jim do značné míry pomohlo společné turné s Dream Theater (to ostatně umožnilo i českým posluchačům tuto kapelu zaregistrovat), kteří prakticky jako jediní z tzv. progresivně rockové scény točí desky u někoho z mocné pětky. Zakládající člen a hlavní tvůrce repertoáru britských Porcupine Tree Steven Wilson nic neuspěchal, k nahrávání připraveného materiálu došlo až na jaře roku 2002. Vše se odehrálo na druhé straně Atlantiku, kde má tento druh hudby přece jen výrazně větší posluchačské zázemí a respekt. "In Absentia" se také dočkala svého vydání během loňského podzimu nejprve v USA a na evropský trh se dostala až v úvodu roku 2003. V americkém časopise Rolling Stone ji jeden z kritiků orientující se na tuto hudební oblast neváhal zařadit mezi nejlepší tři desky roku 2002, čímž ještě umocnil mé očekávání. Prohlášení Stevena Wilsona, že jde o jejich nejlepší album, jsem bral přece jen s rezervou (který z hudebníků to o svém posledním díle neříká?), přímý poslech mi ale velí jeho slova potvrdit. Zatímco stopy po kosmických výletech ve stylu krautrocku, patrné na prvních nahrávkách z 90. let jsou definitivně zaváty, láska k Pink Floyd a především "Wish You We´re Here" se tvorbou Porcupine Tree stále proplétá jako nekonečná nit. Wilson ji ovšem pojímá po svém, tiskne jí punc originality a ono příjemné deja-vu zažíváte především při skvěle sezpívaných vícehlasých vokálech (asi nejvíc v "Prodigal"). Oproti předchozím deskám je In Absentia ostřejší, přibylo elektrizujících riffů a běhů kytar (až metalově zní "The Creator Was A Mastertape" nebo singlová "Strip The Soul"), svou nejsilnější stránku však kapela neopouští. Přestože až na tři delší věci se délka skladeb pohybuje kolem pěti minut, prakticky v každé z nich dokáže Wilson & spol. upříst ze zvonících akustických kytar a podkreslujících kláves velmi působivou náladu. Ne, nic nového pod sluncem se nekoná, jenom se to moc hezky poslouchá a pokud jsou pro vaši partnerku Dream Theater moc tvrdí, zkuste "In Absentia" Porcupine Tree. Evropská verze navíc obsahuje bonus CD se dvěma dalšími skladbami a editovanou verzi "Strip The Soul"

» ostatní recenze alba Porcupine Tree - In Absentia
» popis a diskografie skupiny Porcupine Tree

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.034 s.