Gabriel, Peter - Peter Gabriel 3 cover

Gabriel, Peter / Peter Gabriel 3 (1980)

Jiří Matějů | 5 stars | 30.10.2004 | #

Z prvních čtyř sólových alb Petera Gabriela potřebovala "trojka" zvukově vyčistit asi nejméně, přesto je i zde znát citelný kvalitativní posun v celkovém vyznění tohoto nadčasového materiálu. Při jejím vydání v roce 1980 to byl naprostý šok. Tak dokonalého propojení rockového ducha, hledačství v hudebních kořenech třetího světa a celkového komerčního dopadu se ani Gabrielovi už nikdy nepodařilo dosáhnout (ctitelé alba "So" nechť prominou, ale tam rockovou stránku věci převážila popová). Po nespokojenosti s druhým albem se tentokrát obklopil doslova hudební smetánkou. Produkce se ujal Steve Lillywhite, nad zvukem bděl Hugh Padgham a co se týče muzikantského doprovodu, šlo o menší all-stars tým. Patřičnou průraznost úvodním "Intruder" a "No Self Control" dal svými bicími bývalý kolega z Genesis Phil Collins a můžeme jen spekulovat, jak se toto nahrávání podepsalo na jeho vlastním singlovém hitu "In The Air Tonight". Vlastně až na třetím albu se Gabriel dokázal naplno oprostit od své skupinové minulosti a až tady dokázal dát křídla fascinaci africkou a potažmo i arabskou hudbou (snad jen David Byrne s Talking Heads může říct, že v tomto ohledu nezaostal). Na celkové pohodě se podílela možnost nahrávat v domácím prostředí studia v Bathu a že půjde o velkou věc naznačil už pilotní singl s antimilitaristickou písní "Games Without Frontiers", která se vyhoupla na čtvrté místo britské hitparády a celé album potom doslova vystřelilo až na vrchol. Melodie vyrůstající z bohatého rytmického základu okouzlily celý svět a do značné míry ovlivnily tvorbu řady dalších hudebních osobností v 80. letech (za všechny zmiňme alespoň Kate Bush, která si tady zazpívala ve dvou skladbách). Singlové štěstí zkoušely ještě "No Self-Control" a nově zrozená hymna bojovníků proti apartheidu "Biko" (o čtyři roky později také "And Through The Wire" coby součást filmu "Against All Odds"), šance ale klidně mohli mít i "I Don´t Remember" či "Not One Of Us". Svou křehkostí dodnes dokáže okouzlit "Lead A Normal Life" a dramatická "Family Snapshot" by sama o sobě udělala z jakékoli desky událost. Rockové dějiny mají své milníky, třetí sólové album Petera Gabriela je jeden z nich.

» ostatní recenze alba Gabriel, Peter - Peter Gabriel 3
» popis a diskografie skupiny Gabriel, Peter

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0342 s.