Jablkoň - Vykolejená (2016)

Tracklist:
1. Rybník Svět
2. Rouno kamenné
3. Muž na kraji noci
4. Ladíme
5. Obědvám s tebou
6. Když v noci sněží
7. Cestující v noci
8. Večerní
9. Prodavačka
10. Sedím v první řadě
11. Mluvíš
12. Staroměstské náměstí
13. Marie je



Obsazení:

Michal Němec - zpěv, kytary
Marie Puttnerová - zpěv
Martin Carvan - kytary, sbor
Johnny Judl - kytary, baskytara, fagot, zpěv, sbor
Petr Chlouba - bicí, perkuse, melodika, harmonium, varhany Hammond, sbor

 
12.02.2020 luk63 | #
5 stars

Hned na úvod se přiznám, že jsem nadšen! Deska Vykolejená přinesla svěží závan na domácí alternativní i folkrockovou scénu a mě velice velmi potěšila. Kromě dvou coverů starších vlastních písní máme k poslechu jedenáct novinek. Z nich všechny vynikají tím, čím byl Jablkoň vždy o vagón před našimi ostatními kapelami podobného ražení: nápaditostí, originalitou, nevšedností, nepodbízivou dokonalostí – a to po hudební i textové stránce.

Své postřehy začnu oběma staršími kousky: „Když v noci sněží“ je z fenomenálního alba Písničky (1997). Živého bubeníka zde nahradil automat a jediný nástroj, který v ní zní, je harmonium. Asi to tak Michal Němec chtěl, ale mě se píseň jeví v této verzi ořezaná a zbytečně strohá. To „Cestující v noci“ ze stejnojmenného alba (2003) je větší nářez a příjemné napětí vytváří trombón Jana Jiruchy.

Osobně mě nejvíce zaujaly skladby inspirované Biblí: „Rybník svět“ je příjemná tradičně jablkoňská. „Rouno kamenné“ je nadnášené nádherným zpěvem Marie Puttnerové, který vyvažuje Němcův chraplák, a také je ozdobené trombónem. „Obědvám s tebou“ mi připadá trochu nedotažená. A nudná. Nelíbí se mi zrovna dvakrát, jak ji Němec odzpíval. Přesně opačné pocity mám při závěrečné „Marie je“ – nádherná melodie umocňuje geniální textovou stavbu plus čistý a laskavý přednes mladé zpěvačky z této skladby činí vrchol alba!

K ostatním písním: Poklidné duo „Muž na kraji noci“ a „Ladíme“ tvoří v mém vnímaní dvojici, která patří k sobě a to nejen tím, že jsou řazeny za sebou. Za doprovodu akustické kytary a éterického zpěvu nás uklidní „Večerní“, na kterou svou pohodou navazuje „Prodavačka“. Rocková „Sedím v první řadě“ posluchače vytrhne z předchozí příjemné letargie. V posmutnělé „Mluvíš“ naposledy zazní zpestřující trombón. Přichází další vyvažující ´rockec´ „Staroměstské náměstí“.

Desku charakterizuje střídání dvou základních poloh. Hřmotnou reprezentují hlučné kytarové pasáže a drsný projev Michala Němce. Tu opačnou křehký a čistý vokál Marie Puttnerové na pozadí úsporných aranží. Tyto polohy se výborně doplňují, nepřekáží si. S neotřelým pojetím a zdánlivě poklidnější atmosférou vytváří celek logicky navazující na předchozí výborné album Sentimentální Němec (2013), které v nadčasovosti možná ještě předčí.

reagovat

Petr_70 @ 13.02.2020 07:53:33
Ve stejném roce, kdy album vyšlo jsem byl u nás v Olomouci v Divadle hudby na koncertě, kde Jablkoň představil tohle nové album. Takže jsem se s ním seznámil v živé podobě dříve, než později na CD.
Hned napoprvé se mi ty nové věci líbily stějně jako hřejivá komorní atmosféra koncertu.

Mám-li být upřímný tak Jablkoň je v současné době jediná kapela z Prahy, která mne baví a nenudí.
Jsem rád, že se tu najdou její příznivci, protože Jablkoň sem rozhodně patří!
Díky za připomenutí i za pěknou recenzi..



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 1x
luk63
4 hvězdičky - hodnoceno 0x
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0385 s.