Beatles, The - Revolver (1966)
Reakce na recenzi:

Aby bolo jasné, nie som ani zďaleka nejaký nadšený fanúšik Beatles, minula ma láska k ich tvorbe rátaná hoci na roky, tobôž za hrob, preto je táto moja premiérová (skutočne, roky rokúce si dávam pozor na to, aby som sa autorsky vyjadroval k niečomu, čo počúvam zriedka) nôška postrehov k ozbrojenému a vo svojej dobe bezpochyby nebezpečnému albumu písaná po hlbokých úvahách a s plným vedomím, čo činím. Tak. Po dlhočiznom súvetí sa krátka veta žiadala. Nebudem tu písať pseudo rozbory významu tohto diela a jeho dopad na populárnu hudbu. Nebudem sa zaoberať možnými asociáciami plynúcimi z čiernobieleho videnia sveta prezentovaného obalom, radikálnosťou vybíjanou zbraňou v názve a pod. Nebudem ani riešiť Ringa, ktorého si spájam skôr s celosvetovo zrozumiteľnou komédiou Caveman než s čímkoľvek, čo sa týka bubnovania. A nebudem...už písať ďalšie nebudem.
Revolver na ploche niečo cez pol hodinu ponúka plných štrnásť skladieb. Na úvod je tu rockovejší slad Taxman. Najlepším momentom je zvuk sólovej gitary, drhne uši, tak sa mi to páči. Škoda, že trvá iba chvíľku. Vystrieda ho úžasná Eleanor Rigby, plná slákov a tklivej atmosféry. Typická „sixtísovka“ I’m only sleeping našťastie rýchlo prefrčí (tých pár zvláštnych gitarových vstupov a popauzovaný stred však môžem). V indických orientáciách sa strácam a neorientujem, čo je môj problém, čo už. Dopláca na to Love you to. Here, there and everywhere v tesnom závese s Yellow submarine sú presne tým, čo ma na Beatles, a vlastne aj 60. rokoch, neoslovuje. Na jednu stranu cukrová vata vhodná pre konzumáciu masami, na stranu druhú veselá blbinka. She said she said mi napravuje dojem. Má v sebe niečo rázne a aj Lennon spieva so správnym emočným nábojom. Good day sunshine je podľa mňa extraktom toho, o čom je Beatles, a musím priznať, že je to skvelá hitovka. Určité pnutie si zachováva aj svižná And your bird can sing. V skladbe For no one sa okrem členov skupiny predstaví aj jeden dýchavičný Civil, neuškodil jej, ale pre mňa jej ani nepomohol. Šesťdesiate roky v plnom prúde udržuje istý Doctor Robert, skladba, ktorej by prospela výbojnejšia rytmika, I want to tell you, má aspoň vkusný a oslovujúci klavír, no a radšej sa ma nepýtajte na skladbu Got to get you into my life. Ale uznávam, že takmer každá skladba Chrobákov môže byť prezentovaná v rádiu. Dychy mi tu vyslovene prekážajú, zato keď McCartney začne revať, je to na chvíľku fajn. Záver sa nesie v ťažkej psychedélii, pri Tomorrow never knows si človek prvý raz všimne, že má skupina aj bubeníka (sorry za porušenie úvodného nebudem, ale chcel som Ringa pochváliť) a celkovo je to jeden z najlepších momentov na albume.
Na záver ešte pochválim remastrované vydanie, ktoré s veľkou reklamnou kampaňou nedávno prinútilo davy spomínať na 60. roky ako na dobu Beatles, aj v končinách, kde znamenala predovšetkým august 1968. Je to príjemný album, ktorý ma v poslednej dobe občas prinúti pustiť si ho. A baví ma.
Petr Gratias @ 22.08.2011 23:07:42 | #
Zdravím Hejkala.....
to je smutné, že Tvůj pohled na album Revolver je takový jaký je.... No, nic s tím nenadělám.
Jenom pro Tvoji informaci:
když byl sestavován seznam nejvýznamnějších 100 alb hudební historie, který dávají dohromady hudební historici a metodici albové historie, tak v první desítce byli Beatles hned 3 krát!
A to následujícími alby:
SGT. PEPPER´S LONELY HEARTS CLUB BAND, ABBEY ROAD a právě... REVOLVER!
Musíme si uvědomit, že se psal rok 1966 a hudební svět pop-music a beatu se začal oddělovat od sebe hudebním experimentováním. Ve hře už nebyl klasický kytarový rock and roll ale NĚCO víc a to NĚCO je na albu velmi čitelné a předbíhá dobu.
GOT TO GET YOU INTO MY LIFE je např. skladba, která měla tak silný inspirační náboj, že slavná americká skupina Chicago Transit Authority, která se formovala ze studovaných hudsebníků se právě díky této konbkrétní inspiraci rozhodla založit kapelu a rozvíjet spojení dechové sekce s bigbítovým základem a melodikou a že je Paul skvělý zpěvák demonstruje i v této skladbě...
Také já si říkám, proč byla skladba YELLOW SUBMARINE napsána a natočena právě na toto album. Je to odvazová nicneřešící úsměvná námořnická písnička, která přišla jako inspirativní zdroj pro Johna, Paula, George a Ringa asi proto, že vyrůstali v námořnickém městě Liverpoolu a to co znělo v krčmách se nějakým způsobem promítlo do téhle legrácky.... Píseň měla zůstat na studiovém pásu a být použita pro film Yellow Submarine (1968), ale to bylo o dva roky později a Beatles v r. 1966 nemohli tušit, že o dva roky bude existovat stejnojmenný animovaný film....
Jako ortodoxní fannoušek Beatles bych mohl ohnivě reagovat, ale vzdávám to. Hejkal je orientován na jiný typ hudby a jeho vkus a cit pro jinou hudbu respektuji a obdivuji, proto s ním nehodlám "bojovat" na téma Beatles.
Nicméně Revolver je v mnoha ohledech revoluční album a jde jen o to, jestli je člověk schopen tuto skutečnost akceptovat nebo ne....Víc se s tím ani nedá dělat.