Scorpions - Virgin Killer (1976)

Reakce na recenzi:

hejkal - 3 stars @ 26.01.2010 | #

Kde In trance skončil, tam Virgin killer pokračuje. Začnem netypicky od začiatku. Prvé, čo si človek všimne, je obal. Chápem, že je pre bežného človeka kontroverzný, ale medzi nami, nič nepovažujem za prirodzenejšie ako nahotu, takže to, že je na obale nahé dievčenské/chlapčenské telo, ma „nevzrušuje“. Pravdou je, že dokonca aj kresťanská európska umelecká tvorba sa nahými vyobrazeniami len tak hemží a takmer vždy sa našiel niekto, kto z toho mal nervy. Ťažko povedať, či je to tým, že ho to vzrušovalo a predpokladal, že aj iní z toho majú stavy, alebo tak veľmi neznášal ľudskú prirodzenosť. To puknuté sklo na nemenovanom mieste má evidentne provokovať, ale ako umelecký nápad to vôbec nie je zlé, hoci to pôsobí lacno.

Inak je to klasika, rýchle fláky (Pictured life) striedajú pomalšie (In your park), občas sa pripomenie Hendrix (Hell-cat) a to je v kocke všetko. Osobne ma berú rýchle veci Catch your train a Virgin killer, hendrixovská ciťárňa Yellow raven a prekvapivo aj balada In your park.

Dobrý počúvateľný album melodického hard rocku.

 

Antony @ 19.03.2024 15:34:50 | #
Judith:
Odhlédnu od tvého osobního postoje, který ti nijak nehodlám brát, jen se vyjádřím k otázkám, na něž povětšinou existují jasné odpovědi. Znalost těchto odpovědí možná pomůže rozptýlit dým nevraživosti, který může částečně vyvěrat z informačního vakua:

 - za jakých okolností asi vznikal:
Produkce se rozhodla udělat obal, který bude reflektovat poselství písně Virgin Killer, že čas je zabiják nevinnosti. Zajímavé je, že v samotném textu písně se tato replika nevyskytuje. Pokud vlastní text pojmu volně symbolicky, pak tam zástupnou roli zabijáka (démona) mají různé civilizační vlivy jako politika, nukleární hrozba, znečištění, šoubyznys apod.

 - Měla možnost nesouhlasit? Byla s to vzhledem ke své celkové vyspělosti (i mentální) posoudit dopady a rozhodnout se, jestli chce?

Snímek pořídil profesionální studiový fotograf Michael von Gimbut, za přítomnosti matky této dívky. On sám byl také její příbuzný (asi strýc). Pochybuji, že by k focení došlo, kdyby sama nechtěla.

 - Kolik bylo kolem lidí?

Zde si pomůžu citátem: "In 2008, photographer Michael von Gimbut emphasized that his wife, the model’s mother and sister and three female assistants had been present during the shooting and stated “We loved and protected children and did not sleep with them” (“Wir liebten und beschützten die Kinder damals und schliefen nicht mit ihnen”)." To mi přijde dost jednoznačné.

 - Jak ji pro danou pozici instruovali?

Matka a tři asistentky ji nepochybně dokázaly přiměřeně instruovat. Konkrétní záznam instrukcí se samozřejmě nepořizoval.

 - Jak se na ni díval fotograf?

Jako profesionál, jak vyplývá z tohoto textu. Cituji alespoň tuhle pasáž: "Během fotografování jsem dívce nikdy neřekl, co má dělat. K dosažení mého cíle, dokonalé nevinnosti, neposkvrněnosti v nahotě a mládí, by každé „erotické pózování“ bylo kontraproduktivní."

 - Co si z toho mohla odnést za zprávu o sobě, o druhých lidech ve vztahu k ní?

Rudolf Schenker v rozhovoru později mimo jiné řekl: "Ani ta dívka, když jsme ji o patnáct let později potkali, neměla s obalem problém."

 - Mělo by dítě být vystavované podobným situacím, a kvůli čemu vlastně?

Tohle je otázka s širokým kuturním záběrem. Posloužím si opět citátem pana Gimbuta: " jsem překvapen a znepokojen tím, že zákon těžko rozlišuje mezi nevinnými a hanlivými obrázky. Možná je potřeba tato diskuse, ale doufám, že se zapojí více odpovědných osob. ... Pořídit neutrální obrázek dítěte a vyčíst z něj sexualitu – dokonce i za účelem ochrany dítěte – to je v pravém slova smyslu uvažování jako pedofil. A pokud začnete jít touto cestou, skončíte tím, že zakážete Disney."

Za sebe dodám, že tyto a podobné kontroverze většinou ukážou, kolik pokrytců si ve společnosti projektuje do čehokoli svoje představy a na základě nic začne dílo odsuzovat. Sposuta uměleckých děl vyvolávala skantál a společenské pohoršní ne tím, čím byla, ale tím, co do nich společnost dodatečně vložila za své vlastní frustrace.
Tím se ovšem nijak nevyjadřuji k samotnému obrázku, přijde mi zbytečně provokativní, to ale v polovině 70. let bylo vnímáno úplně jinak. Na druhou stranu, nezakazoval bych jej, je to kontraprodukticní a dochází pak k tzv. Streisand efektu.

P.S. Album mám na LP v japonské verzi, tedy s původním obalem. Za poslední týden jsem si je pustil několikrát. Absolutně vynikající, dal bych 5*


Copyright © easyaspie.cz Created in 0.016 s.