Progress Organization, The - Klíč k poznání (1970)

Reakce na recenzi:

bobík - 1 stars @ 18.11.2010 | #

Uvědomme si, že se píše rok 1970 a je nám jasné, že v té době Slováci byli více vepředu: měli Prúdy a Collegium musicum. Toto není nic: mizerné texty, mizerná hudba a časté chaotické střídání hudebních motivů a rytmů má zřejmě zakrýt totální bezradnost a neinvenci. Klukovu Show in my shoes bych pouštěl za trest v pekle hned vedle čtení Klausových a Havlových projevů. Jednu hvězdu dávám za to, že se to hochům z Progresu v tehdejším nástupu politické normalizace podařilo dotlačit k vydání.

 

Filozof @ 03.05.2011 09:06:57 | #
Ahoj Petře,
je mi nesmírně líto, ale pleteš se v ((Petr Gratias @ 02.05.2011 14:19:31)) hned několikrát.

1) Logika a pragmatismus jsou dvě zcela odlišné věci a v naší souvislosti je nelze takto spojovat, jak jsi to učinil. Navíc s filozofií to už vůbec nesouvisí (z pohledu našeho sporu). Logik (prakticky - a o to tu jde) můžeš být i bez filozofie. Pragmatik také.
Mimochodem - já jsem pravým opakem pragmatika a přesto jsem vzorem logika - například.

2) O rozdílu mezi vážnou hudbou píšeš hezky, ale od věci.
2a - Je nepodstatné, zda hudbu jedinec studuje na škole, nebo sám. I sám může vědět 3x víc, než průměrný student. Navíc není vůbec důležité, kde ji studuje (píšeš jen o tom, že U NÁS se nedá studovat moderní hudba...). Důležité je jen to, co nakonec o hudbě ví. Pokud jsi studoval nějaké vysoké školy (a vlastně i jiné), jistě Ti neuniklo, že někteří vycházejí vědomostmi téměř nedotčeni a jiní mají daleko širší znalosti, než co pobrali ve školních lavicích.

2b - Žádný principiální rozdíl mezi hudbami není. Není jediný důvod předpokládat, že člověk studující (a píšící o ní) klasickou hudbu by měl rozumět době ve které vznikala méně či více, než ten, kdo studuje a píše o moderní hudbě.
Žít v té době skutečně pomůže a člověk, který v ní nežil má na startu trochu ztrátu. To je jasné. Ale nastudovat lze hodně - obzvláště o době, která je relativně nedávná a máme o ní spousty zpráv, textů, obrazových dokumentů i osobních svědků - kterých se může vyptat.
Proto možná lze odvozovat, že člověk, který v té době nežil bude statisticky pravděpodobně vědět o té hudbě méně, ale NELZE nutně dovozovat, že o “...hudbě šedesátých a sedmdesátých let toho zřejmě příliš vědět nebude...” Sorry, to je prostě na vodě. Může a nemusí. A vzhledem k tomu, že jde o negativní tvrzení o jiné osobě, byl bych s tím velmi opatrný. Třeba do toho ještě dorosteš, ale alespoň se nad tím zamysli.
Abych nemluvil jen obecně - například vezmi 100 náhodných starších lidí a porovnej je se mnou - pokud bude jeden z nich vědět o hudbě 40 - 60 let tolik co já, máš u mne panáka.

3) Příklad s vážnou hudbou je velmi jednoduché transponovat třeba na moderní populární hudbu 20tých let. Také se to (podle Tebe) nestuduje a nikdo z nás to nemohl zažít na vlastní kůži. Přesto jistě jsou lidé, kteří o ní vědí dost. Tím Ti jde celá úvaha o vážné hudbě do kopru.

4) Příklad s dnešním hiphopperem je zcela irelevantní. Ať je Bobík jakkýkoliv, chodí na tento server o staré hudbě a dá se předpokládat, že o ní něco ví a že ho zajímá. A je úplně jedno, jestli je výjimkou ve svém ročníku, nebo nikoliv. To, že mezi mladými hiphoppery bys podobného těžko pohledal může být 100%ně pravda, ale má to nulovou relevanci vzhledem k Bobíkovi. U mé generace jsem byl také v okolí vždy sám, co se zajímal o určitý druh hudby - a nijak to nevypovídá o tom, že bych o ní nemohl hodně vědět.
Zjevně Ti chybí zkušenosti s takovými lidmi. Říká Ti něco například Peter Guralnick?? Divil by ses, jak hluboké, rozsáhlé i v kontextu zasazené vědomosti má o hudbě z doby, kdy nežil, nebo byl dítko.

5) Že hudba není matematika je jaksi elementární poznatek, který ale NIJAK nesouvisí s tím, o čem jsme mluvili (psali). Mluvili jsme o tom, co může vědět o muzice, pokud v té době nežil (informace, dobové souvislosti, atmosféra...), nikoliv o muzice samé. Kdybychom se bavili o tom, co může vědět z dějin matematiky, bylo by to absolutně totéž - také bys mohl říkat, že nemůže správně například objev Rolleovy věty zasadit do kontextu doby. Toto prostě nijak nesouvisí s tím, o jaký konkrétně obor lidské činnosti šlo.

Čili - prosím - bez ohledu na mne, Tebe, Bobíka, kohokoliv jiného a bez ohledu na naše osobní paradigmata a postoje - logiku a správný úsudek používej v úvaze a diskuzi vždy. Kauzalita a z ní vyplývající principy usuzování jsou nad námi a nijak nesouvisejí s mým nebo Tvým názorem. Musíš je ctít, pokud se nechceš dostávat do sporů nebo riskovat, že Tvůj názor nebude brán vážně. (Zdá se mi, že zrovna v Tvém případě by to byla škoda.)

Děkuji za pochopení. Jinak píšeš zajímavé věci a Tvé názory, postoje, zkušenosti tu vítám.


Copyright © easyaspie.cz Created in 0.012 s.