Prokop, Michal - Kolej Yesterday cover

Prokop, Michal / Kolej Yesterday (1984)

Caine | 5 stars | 09.12.2010 | #

Ačkoliv se mi celá Kolej dostala do rukou teprve přede dvěma měsíci, dá se říct, že ji znám skoro nazpamět, neboť mnoho věcí z ní znám už dávno z výběru(který je také z poloviny tvořen skladbami z KY, překvapivě:-). Teď, když jsem si už konečně doplnil vzdělání a prázdná místa v mozaice jsou zaplněna, se můžu pokusit o recenzi.
Rock, blues, folk, lidové a historické náměty - to všechno tady je. Už na začátku na nás z "Hospody na věčnosti" dýchne gotika. Varhany nekompromisně vyhrávající melodii prokládanou houslovými a měkkými kytarovými sóly navozuje představy hradů, středověkých hospod, rvaček , bílých paní strašících ve věži:-). Tento pocit mi neovlivnil ani text, který přitom o tomhle vůbec není. „Stará píseň“ - věc, která na výběru nebyla, a kterou jsem si zamiloval hned na první poslech. Krásný text, Michalův hlas nasátý smutkem a emocemi a pak ta nádherně nezávazná kytara, která jako by klouzala po vlnách nebo se houpala ze strany na stranu. Fakt velice milá věc, v jistých chvílích dokáže navodit s přehledem náladu, pro níž by člověk normálně sáhl třeba do Led Zeppelin.
Bohužel o tolik víc přijdeme kvůli „Blues pro poštovní doručovatelku“, což je podle mého skoro podprůměrná záležitost a snad jediné větší zklamání. Následující „Tramvaj“ už je trošku lepší, ale také toho moc neřekne. První stranu zachraňuje až Odjezd, zamyšlená báseň od Kainara a pohodová skladba na závěr.
Druhá polovina je podle mého názoru o mnoho lepší, jediným slabším momentem je další takový trochu rozpačitý „Blues milenců z kina Svět“. Folková a živá„Bitva o Karlův most“ energii dává, abychom při „Koleji Yesterday“ mohli přemýšlet o věčné pomíjivosti a zatracující „V baru jménem Krásný ztráty“ ji z nás zase přirozeně vytáhne. Na konci této cesty majestátně stojí „Blues o spolykaných slovech“. Hymna vyznání s obrovskou gradací, skvěle odzpívaným textem plným stesku, lítosti a odhodlání, vrcholí a uzavírá album jedním z jeho nejlepších momentů.
Kolej má neskutečnou sílu v textech, je moc dobře zahraná a Michal Prokop ji svým zpěvem pozvedl snad nejvýš ze všech. Jediným jejím problémem je trojice slabších kusů, které bohužel mezi tím vším zní jako vycpávky a mě osobně moc nesedí. Ovšem kdybych kvůli tomu zrovna tady snížil hodnocení o stupeň, bylo by mi těžko u srdce.

» ostatní recenze alba Prokop, Michal - Kolej Yesterday
» popis a diskografie skupiny Prokop, Michal

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0343 s.