Pink Floyd - The Dark Side of the Moon cover

Pink Floyd / The Dark Side of the Moon (1973)

| 5 stars | 23.07.2012 | #

O Pink Floyd jsem se začal zajímat už na základní škole když jsem se zeptal spolužáčky která byla jejich velkým fanouškem jestli by mi nepujčila od nich nějaký alba jelikož na jednom hudebním kanálu jsem slyšel zkrácenou (Tonite Lets all make Love in London verzi) 3 minutovou verzi Interstellar Overdrive a docela se mi zalíbila tak dostal jsem od ní dvě alba Relics a Dark Side Of The Moon. O Tomhle albu tady už bylo hodně napsáno v superlativech ani já nebudu vyjímkou že to je nejuspěšnější a jedno z 10 nejprodávanějších alb všech dob (45 milionu prodaných alb mluví za vše). Ono taky je to tím že je poslechově dostupnější méně posluchatelným jedincum než třeba The Wall.

Album začíná Speak To Me. Tlukot srdce, zvuky mincí, schizofrenní blábolení, maniácký smích který vygraduje ženským řevem která se vpluje do další písně Breathe kde se kapela naplno rozehraje a David Gilmour si zahraje i na steelku. Hezká atmosféraq této písně a ktomu se přidají vokalistky.Pak Breathe vpluje do instrumentální písně On The Run kde hraje Rick Wright na syntenzátor VCS3 výsledný efekt celé skladby byl potom dotvořen hudebním inženýrem Parsonsem. Název je Watersovým synonymem pro slovo paranoia. Pak přichazí ČAS, čas na další písen kde začiná tikáním až začne zvonit budík. Musim vyzdvihnout vynikající kytarové solo Davida Gilmoura ikdyž nehraje rychlá sola jako kytaristu ho respektuji. Skladba se vrací k Breathe (reprise) kterou ukončí Wrightovi hammondky. The Great Gig In the Sky je skladba o smrti, i když je to instrumentální skladba najdete tam kratké mluvené pasáže na začátku a na konci kde se autor vyjadřuje že se smrti nebojí. Kromě klavíru na začátku a varhan tu rozjede vokální solo Clare Torry a zpívá jako když jí na nože berou. Zajímavostí je to že Clare dostala za celou práci na albu plat 30 liber a k tomu láhev červeného vína. Money, jeden nejslavnějších songů Pink Floyd vubec. Skladba začíná sypání mincí pak nejslavnější basovou linkou Rogera Waterse kde se přidá na kytaru Gilmour a Wrightovi klávesy doplněné wah wah pedálem. Na saxofon tu hraje Dick Parry a Gilmour to rozjede další skvělé kytarové solo. Další skladba Us and Them je moje nejoblíbenější skladba na albu hlavně si ji pouštím v autě když jedu v noci někám a přemýšlím proto mi to dodá atmosféru stejně jako Brain Damage. Líbí se mi klavírní solo i se saxofonem. Po posledním refrénu přichází Any Colour You Like další instrumentálka a jediná skladba na kterém se podíleli všichni členové kromě Rogera Waterse. Další skladba Brain Damage kde vynikají sborové vokály a uslyšíte u druhé sloky šílený smích. A na závěr Eclipse jinak původní název alba kterou ukončí tlukot srdce.
Tohle je prostě majstrštyk všeho druhu. Nikdo nečekal že to bude mít uspěch obřího rozměru. Ovšem nejtěžší je na to navázat dalším albem a to se povedlo jedině Pink Floyd s albem Wish You Were Here tak Michaelu Jacksonovi s albem BAD (po stejném obrovském uspěchu s albem Thriller).

a Jak říkají slova erryho Driscolla, vrátného z Abey Road: Není žádná temná strana Měsíce - ve skutečnosti je temnota všude

» ostatní recenze alba Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
» popis a diskografie skupiny Pink Floyd