Emerson, Lake & Palmer - Pictures at an Exhibition cover

Emerson, Lake & Palmer / Pictures at an Exhibition (1971)

moonySK | 5 stars | 04.08.2012 | #

PICTURES AT AN EXHIBITION.

V prvom rade musím zložiť pochvalu tomuto triu, že sa odvážne chytilo pôvodného diela (Modest Mussorgsky a jeho klavírne dielo Картинки съ выставки – Воспоминание о Викторе Гартмане alebo po anglicky Pictures at an Exhibition - A Remembrance of Viktor Hartmann) - ale hlavne pre dve veci - že z pôvodných podkladov nezostalo minimum, ako to u známych progrockových skupín býva (viď. Collegium Musicum a Concerto in D.) a za odvahu, že hneď prvý album vydaný naživo nebol len akousi kompiláciou "best-of" prehraných live, ale dovtedy štúdiovo nevydané Pictures at an Exhibition.

Úvodná Promenade je doslovnou citáciou prológu pôvodného diela, zahraná čisto organom a neskôr aj basgitarou. Hneď nato nadviaže Palmer breakom na The Gnome, kde sú neskutočné stop-times, a hlavne je to zahrané až s dokonalou presnosťou a nasadením, ktoré tomu dodáva tú strašidelnú atmosféru. Emerson tu vytiahne všetky registre syntetizátorov a napokon dokáže vyčarovať aj chladnú októbrovú zimu s pocitom blížiacej sa búrky - prvý vrchol albumu. Prichádza opakovanie ústredného motívu Promenade už aj s vynikajúcim textom, ktorý napísal Greg Lake. Na to nadviaže krátkou vyhrávkou Emerson, a rozlúči sa s nami syňtákovým glissandom. Nastáva druhý vrchol albumu - baladická a snivá, prekrásna Lakeova The Sage. Nemôžem ani popísať slovami, čo pri nej cítim. Greg ma zavedie do všetkých kútov sveta, počuť tu až španielské motívy...pocit toreádora v aréne, vzlykanie ľudí nad hrobmi padlých ruských vojakov....a napokon znovu príde text a ukončí celú dojímavú pieseň. Nestihnem sa ani spamätať, a už je tu zase škrekot Moog-u a iných elektronických oblúd :) Nastáva čas pre improvizácie The Old Castle/Blues Variation (nehnevajte sa, ale niektoré časti beriem ako dvoj/trojskladby) a perfektný syntetizátorový motív, ktorý prerastie do "blúzovej" formy v ktorej si Emerson perfektne zasóluje na Hammonde. Ešte sa posledný krát zopakuje Promenade, v ktorej sa stihnú pridať aj Palmerove bicie - a už je tu grandiózne medley o babe Jage, a to The Hut of Baba Yaga/The Curse of Baba Yaga/The Hut of Baba Yaga(Reprise) - čo je neskutočný rock až priam hardrock a sú tu šialené pasáže, ktoré vôbec v tvorbe Emerson Lake and Palmer obdivujem, napríklad po úvodnej basovej vyhrávke v The Curse of Baba Yaga. Pochválim hlavne úžasnú prácu Carla Palmera. No a nakoniec prichádza vynikajúce finále celých obrázkov z výstavy - The Great Gates of Kiev, v ktorej sa dá zhrnúť celá vitalita, genialita a hráčske umenie tejto kapely - a to nepočítam zase vynikajúci Lakeov text s konečnou frázou "There is no end to my life/No beginning to my death/Death is life. No a finálny kapelný boom.

Je tu zachytený aj prídavok, zase výborná prerábka klasického diela Luskáčik - Nutrocker - čo je srandovná rockabillyovka, ktorú aranžoval počiatkom šesťdesiatych rokov Kim Fowley.

Čo dodať k tomuto opusu? Je to prvý veľký zlom v celej kariére kapely, neskutočný album, ktorý hrdo vlastním a často si ho púšťam. Pre mňa úplne jednoznačne

5