Gilmour, David - About Face cover

Gilmour, David / About Face (1984)

swenik | 5 stars | 14.10.2012 | #

Dostával jsem se k této desce poměrně dlouho. Začalo to, když u nás na jednom lokálním rádiu běžel každý čtvrtek večer pořad o Pink Floyd. Měl jsem tehdy nový luxusní walkman Panasonic a nahrávání každého jejich "čtvrtečního" alba na kazetu pro mě byl téměř rituál (bohužel táta na hifi i progrock rezignoval již před lety a hudba se u nás nekupovala). No a právě v onen čtvrtek se pořad věnoval pouze sólové tvorbě jednotlivých členů kapely. Z této desky jsem tehdy získal asi tři skladby. Všechny mě zaujaly, takže sehnat si ji byla pak téměř povinnost.

Když se člověk podívá na obal a najde decentně zarostlého (přesto pečlivě upraveného) Davida v drsňácké odřené kožené bundě (takový rovněž upravený symetrický "křivák"), těžko si představí, jak velký zážitek ho při poslechu této desky čeká. Ovšem když se koukne pořádně a přečte si jména hudebníků, kteří se spolu s Davidem na albu podíleli, musí mu být jasné, že to Gilmour myslí vážně a po svém prvním celkem úspěšném sólovém projektu chce nabídnout ještě víc své hudební geniality. Za všechny zúčastněné snad stačí napsat Jon Lord!

Until We Sleep - skladba pro mě zpočátku méně oblíbená, téměř neměnný rytmus a v něm kytarové vyhrávky se zastřeným zpěvem. Skladba stále plyne v jakémsi pravidelném vlnění. Vše mi přijde postavené neobvykle, opačně. Upřednostněný rytmus a do něj vkládaná hlubší kytarová sóla. Celkem zvláštní kompozice..

Murder - začíná jednoduše křehkým Gilmourovým zpěvem i kytarou. Po temnějších basových vyhrávkách Gilmour přidá výraznější zpěv a navazují další nástroje. Následuje typické Davidovo sólo, změna rytmu a najednou jako by dohrávala první skladba, konečně vyšperkovaná typickou gilmourovskou kytarou.

Love on the Air - balada, na které se textem podílel i člen The Who, Pete Townshend. Velmi melodické. Trochu country styl ke konci, ale naštěstí (pro mě) Gilmour vše zachránil svým zpěvem..

Blue Light – kytara z The Wall a k tomu dechové nástroje. Skladba opět nabere svižný rytmus a prolínání kytar s dechy je skvělé. Zkrátka Pink Floyd pouze podle pana Gilmoura, ale přesto jasně poznatelní..

Out of the Blue – opět křehký dojemný song na pohlazení po předchozí skladbě.

All Lovers Are Deranged – skladba podobná první a čtvrté. Bohužel tentokrát bez žádného zpestření, ničeho zajímavého, zkrátka taková "dupačka" podružná osmdesátým létům.. Tady asi Townshend s Gilmourem jednoduše podlehli době.

You Know I'm Right – tohle je ovšem jiná káva! Pro mě jeden z nejkrásnějších Gilmourových sólo počinů. Všechno je skvěle načasované, neskutečně emotivní zpěv a ještě krásnější party orchestru. Neuvěřitelně filigránsky propracovaná skladba. Samozřejmě je třeba brát v potaz čas vzniku, ale Gilmour zde servíruje opravdu úžasnou muziku. Není to styl Pink Floyd, přesto jim to může směle konkurovat. Obzvláště rád mám to souznění Davidovy sólové kytary s trubkami v jedné z posledních částí..

Cruise – díky této písni si posluchač skutečně může tak trochu plout, záleží pouze na něm, kam až si troufne. Ale David mu nakonec vymyslel pravděpodobně Jamajku…

Let's Get Metaphysical – další parádička na albu. Sice "pouze" instrumentální, ovšem zpěvu netřeba. Předposlední velmi emotivní skladba.

Near the End – říká se, že nejlepší přichází nakonec. V případě této desky to platí snad tisíckrát víc! Gilmour si tady pohrál s lidmi na těch nejcitlivějších strunách. Jak muzikou, tak textem. Člověk opravdu cítí mrazení a doufám, že to nejsem jen já. Nehorázný to útok na city..:-) Ovšem melodie jsou tak lahodné, že si nebudu ani v nejmenším vyčítat, když si pustím tuhle skladbu znovu..

Být přísnější, dal bych čtyři hvězdičky kvůli dvěma až třem skladbám, které mě úplně neoslovily. Ale dávám pět. Důvody jsou dva, zcela prosté. Jednak si toto album pouštím se stejným množstvím slin jako většinu desek Pink Floyd. :-) A za druhé, zdejší stránky čte jistě mnoho lidí, co tohle album nezná. Kdybych dal méně hvězdiček, nebylo by to správné doporučení. Přál bych si, aby si tu desku aspoň zkusili ochutnat. Podle mě stojí za to..

» ostatní recenze alba Gilmour, David - About Face
» popis a diskografie skupiny Gilmour, David

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0384 s.