10cc - Sheet Music cover

10cc / Sheet Music (1974)

mct | 4 stars | 10.10.2006 | #

Od prvních tónů je tu oproti debutu zřetelný posun ve zvuku a celkovém vyznění všech skladeb. The Wall Street Shuffle je dost přímočará a klidně by ji mohli hrát i v rádiu, zatímco další, The Worst Band In The World, dost těžko. Ale pro mě je ta druhá právě tím, co u 10cc mám ráda – nezvyklá melodie, proměnlivý rytmus a skvěle zvládnuté vícehlasy. Hotel začíná motivem, který by mohli použít i ve filmu Osvícení… Ale nakonec je z toho spíš taneční skladba (ovšem ten kanibalský text by zase spíš směřoval k tomu Kingovi). Žebříčková Silly Love je tak trochu pokusem (marným) pozvednout hudbu vysílanou v rádiu. Skladbu jsem slyšela i v živé verzi z r. 1995 a i z odstupem let ji skupina (i když v poněkud jiném personálním obsazení) dokázala předvést naprosto neuvěřitelně. Přestože byla píseň ve své době tak úspěšná, nejde o žádný laciný popěvek s prvoplánovou melodií. V tom byla vždycky síla 10cc – jejich hity měly docela složitou strukturu, i když se tvářily jednoduše. A Somewhere in Hollywood – první delší skladba. „...Světla, akce, zvuk, jedem!...“ o poněkud netradiční filmové hvězdě. Těsně před závěrem najdeme i bláznivinku The Sacro-Iliac, kde nám čtveřice představuje nový tanec. Zřejmě je k tomu inspirovala ta záplava diskotanců, které se v té době vyrojily. Tak tady 10cc přispěli do jejich řady svojí variantou, tancem sakroiliakálním, neboli křížovo-kyčelním. Hm, tenhle jejich „tanec“ bych moc chtěla vidět … Ale i jako samotná píseň je to úžasné, je z toho cítit, jak se při nahrávání bavili. To se nedá popisovat, to se musí slyšet.
Obal tohoto alba vytvořila ve své době velmi známá firma Hipgnosis, 10cc si u ní nechali dělat obaly až do roku 1980.

» ostatní recenze alba 10cc - Sheet Music
» popis a diskografie skupiny 10cc