Mišík, Vladimír & ETC... - '4' cover

Mišík, Vladimír & ETC... / '4' (1987)

tykeww | 2 stars | 19.09.2013 | #

Třetí a dalo by se říci „comebackové“ album Vladimíra Mišíka a jeho Etc… zaznamenalo zasloužený úspěch. Uplynul nějaký rok a skupina začala nahrávat své v pořadí čtvrté album, kterému dala prostý název - (4) (Vladimír popírá inspiraci Led Zeppelin, spojitost ale stejně hned každého napadne). Deska nevznikala v zrovna vřelé a přátelské atmosféře. Ono není moc divu - představte si skupinu, ve které je sedm muzikantů. Sedm nadějných a nadaných muzikantů, kteří si jsou zřejmě vědomi svých kvalit a kteří doufají, že jejich kariéra nezačne jen tak stagnovat. A těch sedm muzikantů je ve většině případů zcela odlišně založeno - pilíře Mišík a Hrubý (kterému se hudební směřování „nějak nezdálo“ a vážně začal uvažovat o odchodu), ortodoxní rocker Stanislav Kubeš, univerzální basista „Guma“ Kulhánek s bluesovými základy, absolutní „nerocker“ a skladatel hudby k večerníčkům Petr Skoumal (který byl navíc o nějakých deset let starší než ostatní), folkař „Olin“ Nejezchleba a k tomu všemu elektronické bicí mladého Pavla Skaly - to nemohlo dopadnout dobře.

Nahrávka bohužel hodně chytla „osmdesátkový“ zvuk, synťáky a elektronické, jednoduché a uplácané bicí vás jsou schopné znechutit hned od začátku. Občas se tu vyloupne nějaký zajímavý nápad, téma nebo nápěv, ale bohužel je to vše hodně utopené ve zvuku. Větší šanci tím dostávají texty, kterých si spíš všimnete, a nutno říci, že některé z nich jsou, řekl bych, téměř dokonalé:

Včera večer jsem se ve snu
neobvykle nudil
zdálo se mi, že se mi zdá
že už jsem se vzbudil

Texty ale dobrou rockovou desku nedělají, že. Do dnešních dnů „přežila“ snad jen píseň Doteky, která na desce patří k tomu lepšímu. Co se musí pochválit, je obal Karla Halouna, jako vždy je skvělý. Připadá mi, že je plný skrytých významů. Zajímavé je, že „obávaný“ Jan Rejžek desku hodně pochválil, ale co pochválí tak kritický člověk, jako je on, ještě nemusí být nutně kvalita. Čtvrtá deska mého favorita na poli české hudby rozhodně kvalitní není. Budu krutější než Jan Rejžek a dám jí jen dvě hvězdičky.

P.S. o nekvalitě desky svědčí i skutečnost, že za album zařadilo vydavatelství při reedici na CD anglickou verzi debutu. Bylo si vědomo nekvality, a tak chtělo CD „zatraktivnit“.

» ostatní recenze alba Mišík, Vladimír & ETC... - '4'
» popis a diskografie skupiny Mišík, Vladimír & ETC...