Ursiny, Dežo - Nové mapy ticha cover

Ursiny, Dežo / Nové mapy ticha (1979)

swenik | 5 stars | 25.01.2014 | #

Na delší dobu jsem se odmlčel, ale to neznamená, že zdejší stránky nesleduji. Jen nebyla ta správná chvíle, abych se pustil do nějaké té recenze. Jak jsem již slíbil, dostávám se konečně i k Dežovi Ursinymu, pro mě velmi oblíbenému umělci. Vidím, že toto album bylo zatím hodnoceno sedmkrát a drží si velmi hezkých pět hvězdiček. Inu rozhodl jsem přidat další hodnocení s kratším textem. :-)

Po LP Pevnina detstva přišlo jeho pokračování. Ano, přesně tak to na mě působí. Jako by předchozí deska ani neskončila a jen přešla v další krásné dílo - až na pár menších změn. Jednak se Dežo opět chopil kytary a zároveň taky asi trochu ustoupil své době a rozhodl se desku více rozkouskovat. Skladby přes celou stranu vinylu už nebyly v kurzu a tak vzniklo hned osm písní. Ovšem velmi promyšlených a po několikerém poslechu si troufám tvrdit, že nádherných.

Nové mapy ticha – začátek skladby je ve funky rytmu, inu Dežova kytara zpět a ve formě. Následuje zpomalení se zajímavými bicími i perkusí, poté trochu divoké klávesové sólo a opět uklidnění se sametovým zpěvem Deža. Ovšem zaujaly mě zde opět klávesy a zde již několikrát zmiňovaný polymoog. Skladba pomalu odeznívá a na konci si člověk řekne, že to bylo přesně tak akorát..

A na to myslím – velmi krásná skladba, jemné podbarvení klavírem, Fender piánem, přesné načasování každičkého bicího zvuku, změna tempa a nástup basy, to si musí každý užívat. A opět typické zpomalení, známé už tolik z předchozího alba, ovšem obohacené o procítěnou Ursinyho hru na kytaru. Ta vždy potěší..

Na malej stanici – a je to tady! Začátek písně až tolik nezaujme, zapadá mezi ostatní propracované songy z posledních dvou desek - úderné, energií nabíjející, nicméně nic až tolik překvapivé. Ale od prvních tónů cembala je tu opět ta věrnými posluchači očekávaná změna. Rázem se z tohoto opusu stává pro mě prakticky hymna alba. Nádherný text (u Štrpky vlastně nic zvláštního), pohádkově nazpívaný tím tolik charakteristickým Ursinyho hlasem, vypravěčsky hraná akustická kytara a pak přechod k přenádherné instrumentální pasáži. Tu ještě vystupňuje saxofon, nelze už jít dál, pouze si to vychutnat a při tom možná i lapat po dechu. Mimochodem Dežo byl asi na tenhle svůj počin velmi pyšný (a vůbec bych se mu nedivil), stejné melodie totiž použil ve filmu Indiáni z Větrova v témže roce. I proto je asi na mnohé (včetně mě) tento film tolik působivý.. Závěr skladby ji „pouze“ orámoval.

Víťaz – plynule běžící, svěží, krátká skladba zpestřená kytarami. Jemný jazz-rock, který nás má přivést k dalšímu songu..

Zelené jablko – a tady se po zasněném začátku spouští fusion muzika v plné parádě. Rytmický saxofon, do něj další, následně je vše utlumeno a opět Dežův překrásný zvrat podbarvený počáteční melodií.. „Máš rada zelené jablko a preto mi ho dávaš. Je v ňom celý odtlačok tvojho úsmevu. Je v ňom deň..“ A tak dále, zkrátka zase mě Dežo dostal (i se Štrpkou)..:-) Ovšem tohle už není odkaz na Pevninu detstva, tady se pomaličku formuje Modrý vrch..

Domestic flight – a opět návrat k minulé desce, naléhavostí textu i celé kompozice, Dežo zase odložil kytaru, Jaro Filip oprášil cembalo.. Ovšem to byl pouze začátek. Dežo si kytaru vzal zpět, najednou na chvilku vše ožije. Ale nebyl by to Ursiny, kdyby několikrát neprostřídal tempo skladby s osvědčenými art rockovými prvky. Pravděpodobně druhý vrchol alba. Ale za sebe mohu napsat, že ten první jsem vnímal víc. Na malej stanici, to je perla..

Hádanka – oddychová písnička na závěr, která už nás opět směruje na další album. Jen mě zaujala ta instrumentální vložka. Připomnělo mi to jednu známou píseň od Black Sabbath.

Rozhodoval jsem se mezi čtyřmi a pěti hvězdičkami. Mám rád i jiná Ursinyho alba, ale strašně těžko se vybírá, které je nejlepší. Trefně tu někdo zmínil ty perly. Ovšem kdybych dal čtyři, znamenalo by to, že mám k této desce nějakou výtku. Ačkoliv svým způsobem ji mám. Je tam několik písní, co se podobají těm z předešlého nebo následujícího alba. Ale je to vlastně chyba, když všechny ty desky mám rád? Pro mě asi ne a doufám, že ani pro další lidi, kteří si toto LP třeba i na mou intervenci pořídí..

Dávám 4,5 hvězd zaokrouhlených..

» ostatní recenze alba Ursiny, Dežo - Nové mapy ticha
» popis a diskografie skupiny Ursiny, Dežo