Nirvana - Unplugged in New York cover

Nirvana / Unplugged in New York (1994)

tykeww | 5 stars | 12.02.2014 | #

„Libozvučný R’n’B neodráží krutost světa. Musím naši hudbu posunout dál. Kytarovej rock jedoucí na vlně nihilisticky podrážděný energie. Nebo jak tomu říkám já, grunge!“

Tolik citát mé oblíbené seriálové postavy, Homera Simpsona. Jedním z pomníků hudby zvané grunge je právě recenzované živé album asi toho nejslavnějšího žánrového představitele - skupiny Nirvana. Dnes spoustu lidí říká, že grunge byla slepá ulička a Nirvana jen uměle nafouknutá bublina. Pokud by je mělo něco přesvědčit o opaku, dle mého názoru by se to mohlo podařit téhle živé nahrávce.

Celý koncert má nádhernou komorní atmosféru (tady podotýkám, že je mnohem lepší koupit si koncert na DVD a vychutnat si ho také očima, zvlášť, když je i obrazový záznam poměrně povedený). Od úvodní About A Girl a věty „tohle je z našeho prvního alba, moc lidí to nemá…“ až do poslední Where Did You Sleep Last Night drží celý koncert perfektně pohromadě. Pro přítomné diváky to byl jistě životní zážitek... Zvlášť s ohledem k tomu, že o pár měsíců později Kurt Cobain zemřel a kult Nirvany se tím ještě upevnil. Vidíte, už to bude dvacet šílených let… Písně tvoří takový Nirvana-standart (naštěstí - ale jistě zcela záměrně - chybí Smells Like Teen Spirit), kořeněný několika překvapeními, mezi nimi sympatickou křesťanskou písní Jesus Doesn’t Want Me For Sunbeam, během níž se baskytarista Krist Novoselic chopil tahací harmoniky. Mezi ty další patří jistě slavná předělávka písně Davida Bowieho The Man Who Sold The World, která se Nirvaně povedla bezmála dokonale. A samozřejmě překvapí i příchod bratří Kirkwoodů ze skupiny Meat Puppets, kteří si s Kurtem zahrají tři písně. All Apologies je zkrátka lahůdka, stejně jako milá verze On A Plain, mrazivá Something In The Way a dvě velmi podobné písně po sobě - Polly a Dumb. Pozornost si zaslouží i Lori Goldston obsluhující violoncello. Celé je to kořeněné Kurtovými lehce ironickými a smířenými řečmi mezi písněmi (některé z nich opravdu stojí za to).

Nemám moc co dodat - podle mě se záznam opravdu neuvěřitelně povedl. Jistě, ve své době dělal unplugged koncerty kde kdo, ale tenhle je jeden z mála, co mě nenudí, ba co víc, mám ho opravdu upřímně rád. Albu dám pět hvězdiček, protože dle mého názoru patří k tomu vůbec nejlepšímu, co mohl grunge dát (pochopitelně spolu s dalšími alby dalších kapel).

» ostatní recenze alba Nirvana - Unplugged in New York
» popis a diskografie skupiny Nirvana

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0374 s.