Nico - Chelsea Girl cover

Nico / Chelsea Girl (1967)

Akana | 4 stars | 09.05.2014 | #

Pravidlo o modelkách, jejichž pěvecké pokusy nestojí ani za zlámaný podpatek, má svojí zářivou výjimku. Nico sice také často nepůsobila jako pozemšťanka, ale její rodná planeta byla podstatně vzdálenější, podivnější a záhadnější, než ploché světy všech těch telátek z předváděcích mol. Ještě v témže roce, kdy vyšel epochální plod její spolupráce s Velvet Underground, dala dohromady své první sólové album a přes jisté výhrady na něm potvrdila jedinečnost svého talentu.

Deska, kterou s ní připravili producent Tom Wilson, aranžér Larry Fallon, písničkář Jackson Browne a tři čtvrtiny Velvetů, nastavila kurs směrem ke klasicizujícímu folku. Nejčastější nástrojovou kombinací je na ní tiše brumlající elektrická kytara, smyčce a flétna, což nebylo zrovna to, co si zpěvačka představovala, a nutno přiznat, že tahle aranžérská fazóna opravdu působí trochu strojeně a jednotvárně. Člověk je vděčný za každé drobné vybočení, jakým jsou třeba varhany Johna Calea v Little Sister nebo smyčcové pizzicato v Wrap Your Troubles in Dreams. Nápadněji se vymyká pouze nejdelší skladba It Was a Pleasure Then, která svojí hypnotičností, impresionistickou kytarou, vazbami a ruchy vykazuje příbuznost s pozdějšími improvizovanými kusy Patti Smith.

Nevýraznost aranží ale naštěstí nepřebíjí to hlavní. Výborné písničky, z nichž nejvíc jich dodal sametový trojlístek Reed, Cale, & Morrison, tři Jackson Browne, jednu Tim Hardin a skladbu I'll Keep It With Mine Nico vymámila i na obdivovaném Bobu Dylanovi. A pak především hlas, okolo něhož se všechno točí, a i když zatím nezní ve vlastních kompozicích, reprezentuje zcela originální osobnost. Není příliš ohebný, libuje si v dlouhých slabikách, ale svým magnetismem ledové královny posvěcuje i roztomile nejistou intonaci. Míru citové investice v něm jen tušíme, protože zní jakoby zpoza kouřového skla, je plný tajemství a aristokratického splínu. Písně jako The Fairest of the Seasons, These Days nebo Chelsea Girls právě díky němu dodnes překypují magickou vznešeností gotických vitráží.

Recenze již zveřejněná na xplaylist.cz

» ostatní recenze alba Nico - Chelsea Girl
» popis a diskografie skupiny Nico