Kaipa / Sattyg (2014)

Mohyla | 4 stars | 11.01.2015 | #

Kaipa - Sattyg

Sattyg ‎(2xLP, Album, Ltd, Cle + CD, Album)
Inside Out Music, Inside Out Music
IOMLP 411, 0506961 Europe 2014

Progrockoví veteráni po svojom znovu obnovení v roku 2002 ponúkajú radové albumy zhruba v dvojročných intervaloch. Ťahúňom zoskupenia je HANS LUNDIN, hráč na klávesové nástroje a autor všetkých skladieb na albume Sattyg. Dlhšie skladby obsahovali aj predošlé albumy, na tomto však skladateľsky dozrel a svoje ambície naplnil dlhšími skladbami, pod 10 minút sú len tri zo siedmich. Nie, nie je to len samoúčelné naťahovanie času. Borci síce majú už vyššie čelá, ale vyhorenosť nehrozí. Album je bohatý, skladateľsky, inštumentálne i vokálne. V sólo speváckych partoch sa objavujú Aleena Gibson, Hans Lundin a Patrik Lundström. Pri speváčke sa pristavím, niektorí priaznivci jej spev skupine vyčítajú, ja naopak ho považujem za charakteristický pre výsledný zvuk zoskupenia.
Pre celkové vyznenie nahrávky, okrem klasickej zostavy je dôležitá úloha hosťujúcich hudobníkov, ktorí sú v aranžmánoch hojne využívaní a posúvajú výraz Kaipy mierne mimo doterajších koľají. Zvuk obohatili Elin Rubinsztein na husle a Fredrik Lundqist na píšťaly. Spolu s dominujúcou gitarou Pera Nilssona a klávesami Hansa Lundina vznikla bohatá, progrocková hudobná koláž, mierne reznutá severským folkom. Že basa Jonasa Reingolda a bicie Morgan Ågren patria k špici v tomto žánri, beriem ako samozrejmosť. Hra gitaristu Pera Nilssona je jedinečná, jeho štýl je charakteristický a ľahko poznateľný. Ako som už vyššie spomínal na albume dostávajú všetci dostatok priestoru pre inštrumentálne i spevácke výkony, doska je vyvážená, pôsobí na mňa celistvým dojmom. Ak by som mal vybrať najlepšiu skladbu, tak potom u mňa vyhráva úvodná A Map Of Your Secret World Hodnotím štyrmi hviezdami“

Vlastním verziu 2LP + CD, čo už, obal LP jasne vedie nad obalom CD to sa nedá porovnať, je krásny!

» ostatní recenze alba Kaipa - Sattyg
» popis a diskografie skupiny Kaipa