TesseracT - Altered State cover

TesseracT / Altered State (2013)

Kristýna | 5 stars | 12.02.2015 | #

Když jsem se přede dvěma lety začala zajímat o progresivní škatulku jménem djent, jméno TesseracT bylo vůbec jedním z prvních, které mě skutečně zaujalo. Nejenže jejich hudba není nikterak prvoplánová, dokonce se rozhodla překročit běžný rámec žánru, jenž do té doby zahrnoval pouze palm-muted prázdné struny a vyčpělé vesmírné „ambientno“. Emotivní vokály, hra s dynamikou a překrásné motivy – trojice prvků naprosto typická pro album „Altered State“.

TesseracT se podařilo odpovědět na otázku, zda je možné spojit tvrdé kytarové riffy s tklivými melodiemi a silně emotivním projevem. V rámci scény, která je prohnaná všudypřítomnou sterilitou, jsou TesseracT originální a konečně i progresivní alternativou všemožných one man projektů. Z projevu nového zpěváka Ashe O'Hary čiší obrovská paleta barev, přestože se kytary s rytmikou stále topí v ocelové šedi. To je kontrast, kterého si všimne snad i ten nejméně pozorný posluchač – a kontrast mnou velice vítaný.

Když použiji frázi, že na tomto albu není žádné hluché místo, vězte, že to myslím upřímně. Padesátiminutová deska uběhně jako voda také proto, že jsou na ní témata střídána účelně a s obrovskou lehkostí. Žádné recyklování povedených motivů, ale střídmost a pokora před posluchačem. Podobný přístup se (obzvláště u djentových) kapel nevidí příliš často, jako další případ stejného druhu mě napadá snad jen kapela Periphery.

„Altered State“ je pečlivě svázaným balíčkem výjimečně povedených skladeb. Nic nechybí, nic nepřebývá. TesseracT se na tomto albu zcela našli a definovali svůj zvuk. Kdyby kapela již nikdy nic nenatočila, vůbec by to nevadilo – věřím, že „Altered State“ by se jim nepodařilo překonat, i kdyby se snažili sebevíc. Tato deska je synonymem dokonalosti, synonymem konce hledání – čirá nádhera. Perfektní koncentrace tvrdosti a krásných melodií, stejně tak i složitých nečtvercových rytmů a jednoduchých, ale o to působivějších zpěvových linek.

Kousky jako „Retrospect“, „Exile“ nebo „Eclipse“ mě dostávají do kolen a neustále mi připomínají, že kapel jako TesseracT je opravdu málo. Kapel, které dělají komplikovanou, složitě strukturovanou muziku a přitom z nich čiší upřímnost, nikoli vypočítavost.

TesseracT a „Altered State“ pro mě byla láska na první poslech.

» ostatní recenze alba TesseracT - Altered State
» popis a diskografie skupiny TesseracT