Collegium Musicum - Collegium Musicum cover

Collegium Musicum / Collegium Musicum (1970)

Zaphirus | 5 stars | 02.11.2015 | #

Collegium Musicum. Boli časy, keď som ich hudbu vôbec nechápal, ba čo viac, priam som ju až neznášal. Bola na mňa v období troch rokov akosi viac komplikovaná, než bolo pre moje uši optimálne. V tej dobe som totiž veselo koketoval s metalom typu Judas Priest (Defenders of Faith) a Helloween (Walls of Jerocho). To boli albumy, ktoré som točil až do zodratia. Collegium tak bolo pre mňa akosi neprístupné a príliš vzdialené. Až do okamihu, kedy som o nejakých 11 rokov nevidel záznam z koncertu, ktorý vtedy dávala STV2, v zostave s F. Griglákom a M. Valihorom. Asi poznáte ten pocit, keď dostanete facku bez prípravy.

Tak nejak som sa vtedy cítil i ja, už od prvých tónov koncertu. Zrazu sa to celé akosi zlomilo a ja som začínal chápať, že o čo tu sakra ide. Koncert som si užil a samozrejme som bol prinútený týmto zážitkom napočúvať Collegium od piky.

Zrazu mi skladby ako If you want to fall prišli nesmierne živé a silné, a dokonca Frešov spev výborný, možno pre tú jeho civilnosť, aj keď on sám tvrdil, že spieval skôr z donútenia. Mne to tam proste pasovalo.

Čo ma však posadilo do kolien, bola skladba Concerto in D. A možno i vďaka Mariánovi Vargovi som potom časom zosilnil záujem i o vážnu hudbu. Zrazu mi tá komplikovanosť striedaná s navonok disharmonickými vsuvkami prišla nesmierne príťažlivá, už len z toho dôvodu, že som sa časom pristihol pri tom, ako pri ďalšom každom vypočutí tam počujem niečo iné a nové.

Nakoľko vlastním edíciu kde sú tieto skladby v rámci Konvergencií, je pre mňa ten prísun kvality najväčší. Myslím, že tak silný materiál sa už nikdy nepodarilo skompletizovať.

» ostatní recenze alba Collegium Musicum - Collegium Musicum
» popis a diskografie skupiny Collegium Musicum