King Gizzard & The Lizard Wizard - Murder of the Universe cover

King Gizzard & The Lizard Wizard / Murder of the Universe (2017)

viteslaf | 5 stars | 05.11.2018 | #

Název kapely je stejně šílený jako jejich hudba. Myslím si, že tahle kapela si zaslouží rozhodně více pozornosti, než je jí nyní dopřáváno, ale s postupem času se to určitě změní. Murder of the universe - už podle obalu můžeme poznat, že se bude jednat o jejich nejtvrdší desku; setkáme se zde i s prvky metalu. Samozřejmě album není ochuzeno o gizzardovský psychedelicko-garážový sound.

Album otevírá stupňující se temný riff a chladný ženský hlas vypravěčky, která nás uvádí do první kapitoly alba. Příběh pojednává o člověku, jenž se proměňuje na nestvůru napůl člověk - napůl medvěd. Většina skladeb je spojena podobným motivem, což neubírá na kvalitě, ale spíše přidává celistvost celého partu. Druhou částí je nejvíce zastřený příběh (vypravěččin hlas do hudby již tolik nezasahuje) o pánovi blesků a stvůře jménem Balrog. V této části se nachází asi nejvíce melodická píseň The Lord of Lightning, která je z jednou z nejlepších částí alba.

Ve třetí části se setkáváme s kyborgem jménem Han-Tyumi, což je anagramem slova humanity. Jedná se o nejvíce temnou část část alba s metalovými riffy. Píseň Digital Black působí i svým textem velmi naléhavě - lidé měnící se na počítače jako svoji vlastní (zne)uživatelé. A v tomto světě blízké budoucnosti žije zmatený Han-Tyumi toužící po dvou věcech, které jako kyborg nemůže - zemřít a zvracet. Han-Tyumi tedy postaví stroj na zvracení, se kterým se spojí a následuje katastrofický scénář, kdy se začne nezastavitelně zvětšovat pod tlakem zvratek. Jeho tělo pohltí galaxie a vesmír, načež se zhroutí svou vlastní gravitací a následuje tato vražda vesmíru (murder of the universe). Ano, zní to opravdu zvráceně, zároveň je zde však možná paralela kyborga k lidstvu a pokud ano, má Murder of the Universe opravdu varovné poselství.

Abych vše shrnul, Murder of the Universe je konceptuální album, hudebně i textově vyspělé. Troufám si říci, že King gizzard jsou noví průkopníci progresivního rocku. Za Viteslafa 5*.

» ostatní recenze alba King Gizzard & The Lizard Wizard - Murder of the Universe
» popis a diskografie skupiny King Gizzard & The Lizard Wizard