Omega - 10 000 lépés cover

Omega / 10 000 lépés (1969)

northman | 5 stars | 25.11.2018 | #

Píseň Györgyhajú lány jsem poznal díky Aleši Brichtovi a jeho verzi dívky s perlami ve vlasech. Tehdy na přelomu šedesátých a sedmdesátých let všichni v mém okolí poslouchali Omegu a obecně vše, co tehdy přicházelo z Maďarska. Tehdy mi to kamarád pouštěl a mně se to vůbec nelíbilo, měl jsem tehdy plnou hlavu Led Zeppelin, Jethro Tull a King Crimson. Ani poslech Dívky s perlami ve vlasech mě nedonutil k tomu abych si poslechl celou desku skupiny Omega. Před několika dny mi kamarád přinesl tuhle desku a já jsem si řekl, že na tom něco musí být, když to všichni tak vychvalují a od té doby jsem to slyšel už alespoň dvacetkrát.

Deska začíná v beatlovském duchu písní Petroleum lampa, po ní následuje jejich superhit Dívka s perleťovými vlasy, kterou můžu poslouchat pořád dokola, fantastická věc k milování. Túzvihar je náznak tehdy módního hard rocku a po něm pomalejší skladba s názvem Udvari bolond kenyere, ve které mi kytary připomínají Shadows a fanfáry jako by vypadly z beatlovské Penny Lane. Kérgeskezú favágök je pro Omegu trochu úlet, který by díky příčné flétně mohl být na kterékoliv desce Jethro Tull.

Titulní skladba je zajímavá svým chorálovým zpěvem. Hodně mě zaujala píseň Spanyol gitár legenda s akustickými kytarami. Závěrečná skladba s názvem Félbeszakadt koncert je postavená na zajímavém kytarovém riffu a taky se mi hodně líbí. Před skoro padesáti lety byla pro mě maďarština nepřijatelná, nyní si tyhle písně nedovedu představit v jiném jazyce. Neznám jejich jiné desky, ale tahle byla vytvořena pod silným vlivem posledních desek Beatles, je to cítit z každé skladby.

Deska se mi hodně líbí a s největší pravděpodobností si jí koupím, chtěl bych vinyl, ale budu se muset spokojit s CD variantou.

» ostatní recenze alba Omega - 10 000 lépés
» popis a diskografie skupiny Omega