Flower Kings, The - Tour Kaputt cover

Flower Kings, The / Tour Kaputt (2011)

Brano | 4 stars | 05.07.2019 | #

K tomuto celkom vydarenému koncertu sa patrí hodiť aspoň pár riadkov na papier(že papier:-))).The Flower Kings si to určite zaslúžia,pretože patria už dlhodobo medzi najvýznamnejšie vývozné artikle, inak veľmi bohatej švédskej progresívne rockovej scény.Nedajte sa pomýliť nápisom bootleg film na obale,pretože sa jedná o skutočne plnohodnotný koncert s perfektným zvukom aj obrazom.Scéna nie je snímaná staticky len jednou kamerou,ale tých kamier je tam snáď šesť,takže fanúšik sa môže tešiť na rôzne detailné zábery,často vzájomne prekrývané,čo dáva celému koncertu patričnú optickú a vizuálnu dynamiku.

Teraz k obsadeniu.Okrem klasického zloženia Stolt,Bodin,Froberg,Reingold vidím za bicími samotného veľkého legendárneho bicmana -Pata Mastelotta!!! Pat je veľká osobnosť v hudobnom svete!Rodák z Kalifornie hral snáď všade a s každým,kto v hudobnom priemysle niečo znamená,zakladal slávnu skupinu Mr.Mister s debutovým albumom ktorej dosiahol na vrchol amerického rebríčka Bilboard 200 a od roku 1994 hrá ako bubeník v skupine KING CRIMSON...a to už hovorí snáď za všetko!

Tour Kaputt je koncert z turné k albumu The Sum Of No Evil(2007),ktorý ma v čase vydania,pravdupovediac, moc neoslnil.Treba povedať otvorene,že TFK majú na konte iné zárezy,iné ťažké kalibre typu Stardust We Are,Unfold The Future,alebo Space Revolver a The Sum Of No Evil považujem v celkovom kontexte tvorby tohto hudobného telesa skôr za priemer.

Na úvod je obraz black&white,ale všetko sa rozjasní a zafarbí už prvými tónmi epickej 25-minútovky Love is the only answer z aktuálneho albumu.Je zahratá brilantne a absolútne profesionálne!S otvorenou hubou doslova čumím na Pata Mastelotta,čo všetko stíha za bicími,obdivujem jeho štýl hry,úžasnú precíznu techniku a nadhľad.Moju pozornosť hneď upútali činely skutočne nezvyčajných tvarov a tiež rôzne elektronické perkusie.Doslova rytmické orgie v podaní Reingold-Mastelotto sa strhnú v skladbe Hudson river sirens call...toto snáď ani nie je možné!!!Jonas vo svojom typickom bielom plstenom klobúčiku na hlave a s briadkou predvádza na basgitare majstrovstvo z kategórie snov.Akoby boli bubeník a basgitarista spolu zrastení ako siamské dvojčatá!V tomto momente prichádza najvydarenejší vizuálny efekt,hmatník basgitary sa začne ohýbať a vlniť ako keby divák užil veľkú dávku LSD.Pretieram si oči ,či vidím dobre,ale predsa z kofoly sa človek nemôže dostať do takéhoto stavu!Inak dokonalá ilúzia a zámer sa technikom a kameramanom podaril.Nachytali nás...a to až tak,že sme začali o sebe pochybovať :-).

Koncert má dve časti a na konci prvej je tu môj obľúbený song I am the Sun z albumu Space Revolver(2000).Tu dávam prvý čierny bod,pretože refrén na ktorý sa celý čas teším ťahá Hasse Froberg niekam do výšin,Roine Stolt mu samozrejme s rozsahom nestačí a celé to nakoniec vyznie dosť rozpačito.Škoda.Čo ma tiež nepríjemne prekvapilo bolo holandské publikum emocionálne studené ako psí čumák.Potlesk taký nemastný-neslaný akoby povinný, asi ako po prejave Leonida Iľjiča Brežneva v najvyššom soviete,ksichty unudené a pritom Roine oznámil hneď na začiatku,že koncert sa bude nahrávať...Vrcholom všetkého bolo,keď po skladbe What if god was alone po letargickom potlesku nastalo totálne trápne hrobové ticho a Hasse Froberg zahlásil do mikrofónu "Good Evening"...čo čiastočne holandských unudencov prebralo.Koncert by mal ku koncu gradovať,tu sa však stal pravý opak.Môže za to na hovno(prepáčte za výraz) publikum,ale čiastočne aj samotná kapela nevhodne zvoleným playlistom.Po uspávajúcej inštrumentálke Babylon z albumu Adam&Eve(2004) zaspievali z epického veľdiela Stardust We Are,z najväčšej emocionálnej bomby, len refrén,takto si to uľahčili a publikum im to zrátalo.Dohrávalo sa už len povinne,ako futbalový zápas,v podobe nemastnej-neslanej a nevýraznej The Sum of no reason,ktorá bola aj tak čiastočne odfláknutá.Chlapi sa už videli asi niekde na šatni pri pive.Celkový rozpačitý dojem zo záveru nezachránili ani silené a miestami nevkusné počítačové animované efekty.Potom už len povinný potlesk,žiadne ovácie,klaňačka a koniec.Na tvári Roineho Stolta bolo badať sklamanie.Tak v Nitre v 2003 bola teda úplne iná atmosféra,tam to vrelo!My Slovania sme predsa len spontánnejší,emocionálnejší a vášnivejší.

Klady a zápory:

+perfektný obraz aj zvuk
+vysoká profesionálna zohratosť kapely