IZZ - Don't Panic cover

IZZ / Don't Panic (2019)

Brano | 5 stars | 20.01.2021 | #

Deviaty album tejto New-York-skej progresívnej kompánie považujem za ich najucelenejší a najkompaktnejší.Je to vyzreté dielo muzikantov,ktorí na fotkách z bookletu CD pôsobia skôr ako jedna veľká harmonická rodina a nie ako rockový band.

IZZ nám na ploche 44 minút ponúkajú iba 5 skladieb.Na obale je tajomná matematická rovnica,ktorej samozrejme nerozumiem,iba faktor 42 má vraj znamenať odpoveď na zmysel života.Titulná skladba má jasný zámer.Neprepadajte panike!Refrén sa vám rýchlo vryje do mozgovne a bude vás prenasledovať na každom kroku.Anmarie Byrnes a Laura Meade,tieto dve krásne baby,majú tak úžasne dokonale zladené vokály až sa mi chce plakať.Skladba je umne vystavaná a chytľavý refrén je už len pomyselná čerešnička na torte.

Po svižnom úvode nasleduje epická 18 minútovka "42" a to už je ťažšie prístupnejšie sústo.Inštrumentálne aj vokálne dobrodružstvo,ktoré si vyžaduje intenzívnu sústredenosť poslucháča.Rafinovane a elegantne zľahka pulzujúce klávesy Toma Galgana,invenčná gitara Paula Bremnera a ťažké basgitarové linky Johna Galgana, pripomínajúce nebohého Chrisa Squirea z Yes,sem-tam mierne jazzový rytmus a zmiešané žensko-mužské vokály Laury , Anmarie a bratov Galganovcov.V melódiách je zdanlivý neporiadok a nie je tu ani nejaký pevný opakujúci sa refrén alebo štruktúra,ktorej by sa dalo zachytiť.Avšak to všetko spolu paradoxne vytvára
hudobný monolit s pevným fundamentom vzdialene odkazujúci na Tales From Topographic Oceans od Yes.Posledné tri minúty atmosféra hustne a graduje vďaka nástupu organu a gitarového sóla.

Po ťažkom art-rockovom náklade je tu oddychová akustická dvojminútovka Six String Theory.Oddych však netrvá dlho a už sa na nás valí wakemanovsko-crimsonovská inštrumentálka Moment Of Inertia,ktorú považujem za najsilnejší moment tohto albumu.Progrocker musí chrochtať blahom a spokojne vrtieť chvostom.Posledná Age of Star to všetko priklincuje a Laura a Anmarie nám v záverečných minútach ešte zopakujú,že nemáme prepadať panike,čím vlastne nadviažu na úvodný song a fakticky aj na posolstvo celého albumu a uzavrú tak pomyselný kruh.

Don´t Panic je 44 minút kvalitnej muziky,ktorej musím nasúkať plných 5 hviezd.Inak sa nedá!

» ostatní recenze alba IZZ - Don't Panic
» popis a diskografie skupiny IZZ