Hackett, Steve - At the Edge of Light cover

Hackett, Steve / At the Edge of Light (2019)

hejkal | 5 stars | 11.07.2023 | #

Keď v roku 2019 vydal britský gitarový velikán Steve Hackett album At The Edge Of Light, nechal som sa nalákať a po mnohých rokoch sa k tomuto gitaristovi vrátil. Napísal som aj nadšenú recenziu, ale text je dávno fuč, nuž mi dovoľte ešte jeden pohľad na toto dielo.

Pamätáte si staré čínske kung-fu filmy? Všetci mladíci sú borci, ale staručký deduško, najväčší majster, je vždy nad nimi. Nemusí nikomu nič dokazovať, všetci si ho ctia. A keď sa sem-tam naskytne príležitosť, starec ľahko a s nadhľadom dvomi-tromi pohybmi spacifikuje všetkých snaživcov. A presne takto na mňa pôsobí Steve Hackett medzi súčasnými gitarovými esami. Má odžité, má odohrané, o melódii vie všetko,  pretože ju netvorí, ale vyžaruje. Vie, že technika je síce fajn, ale emócia má prednosť.

Desať skladieb je učebnicou, ako sa tvorí progresívna (nie v zmysle objavná, ale ako žáner so svojimi zákonitosťami) hudba. Kde sa záplava neoprogerov utápa v nekonečných kompozíciách plných prázdnych plôch a prvoplánových melódií, o prstokladových cvičeniach nehovoriac, tam Steve s ľahkosťou Orfea očaruje každého, kto ho počuje. Kde sa jeho nasledovníci pachtia pri mantineloch za pukom a neforemne do seba narážajú, tam Steve krasokorčuľuje stredom klziska a ide si po olympijské zlato. Exceluje skrátka v úplne inej disciplíne ako drvivá väčšina „konkurencie“.

Album núka desať skladieb. Hudba je to pestrá, pritom nezaprie svoje korene. A zároveň expanduje za hranice, až k world music (Fallen Walls And Pedestals, Shadow And Flame). Čo je niečo, čo ma v deväťdesiatich deviatich prípadoch zo sto spoľahlivo odpudzuje, ale tu nie! Steve to zvláda podať tak, že mu to verím a priam si to užívam. Hudba je miestami divoká (Under The Eye Of The Sun), inokedy až zborovo vokálna (Underground Railroad, Peace). Nechýbajú monumentálne kompozície (Beasts In Our Time, Those Golden Wings), niečo, čo evokuje scénickú hudbu (Descent), ale aj takmer poodenkové črty (Conflict) slúžiace ako malta medzi tehlami toho, čo dnes poznáme pod názvom At The Edge Of Light. A taká Hungry Years by mohla byť pokojne aj rádiovou hitovkou.

Rád sa k tomuto albumu vraciam, je pre mňa rovnako krásny ako debutový kolos Voyage Of The Acolyte. A ako ste na tom vy?

» ostatní recenze alba Hackett, Steve - At the Edge of Light
» popis a diskografie skupiny Hackett, Steve