Flower Kings, The - Look At You Now cover

Flower Kings, The / Look At You Now (2023)

Judith | 3 stars | 09.10.2023 | #

The Flower Kings natočili překvapivě svěží desku, kterou zbytečně sráží příliš plochý zvuk. Tak by se dal shrnout můj verdikt ohledně alba. Relativně umírněná stopáž 67 minut obsahuje méně výrazných melodií než předešlý dvojalbový opus, ale také podstatně méně vaty. Jako by si Stoltovci protřeli zrak a lokli živé vody. Po vyčerpaném bilancování už není ani stopy, heslem se stala mysl (a oči) začátečníka, hudba je pestrá a vzdušná.

Tematicky se album točí kolem Země. Ta je vnímaná jako živá bytost, nádherná, plná života a také jizev. Četla jsem před časem krásný článek o tom, že hybatelem změny nesmí být strach. Pokud se lidé mají k planetě chovat ohleduplněji, musí to vycházet z pocitu hlubokého propojení s krásou, jíž jsme součástí. Tuto misi plní novinka Květinových králů bezezbytku. Obsahuje vzletné atmosférické pasáže, zahloubaná údolí, výtrysky užaslé radosti, a také třeba omluvu lidstva za všechno, co jsme kdy zelenomodré matičce udělali.

Hudebně The Flower Kings kolo nevynalezli, drží se ve svých mantinelech a stylu, jaký od nich fanouškové očekávají. Kompozice jsou rozsahem umírněné, drží je pohromadě spíš určitá nálada než výrazné hudební postupy. Všechny nástroje dostávají zhruba stejný prostor, žádná únavná sóla, spíš spousta hezkých drobných momentů, to vše ve zlatavém oparu velebné radosti.

Za mě zdaleka nejpovedenější nahrávka skupiny za poslední dekádu, ačkoli nepřináší nic převratného. Představuje dnes už klasiky milovaného i zatracovaného neoprogu v dobrém rozpoložení, alespoň po hudební stránce. O to víc zamrzí, že nástroje nemají kolem sebe trochu víc místa k nadechnutí, bicí špetku ostrosti, klávesy rozletu, kytara průraznosti... všechno se tísní s nosem nalepeným na sklo, slisované do až příliš úhledného zvukového balíčku.

Dala bych velmi ráda čtyři, ale budu o hvězdičku přísnější.

» ostatní recenze alba Flower Kings, The - Look At You Now
» popis a diskografie skupiny Flower Kings, The