Yes - Talk cover

Yes / Talk (1994)

Antony | 5 stars | 09.07.2007 | #

Hned na začátku si musím pochvalně vydechnout: Nádhera! Album mně dlouho míjelo a dlouho jsem si je pamatoval jen z letmých informativních náslechů, kdy v paměti utkvěli především strojovost instrumentace a syntetické vyznění vokálů. Nedostatečná poslechová zkušenost se novější tvorby Yes týká obecněji, takže v okamžiku, kdy se recenze přehouply přes ABWH a Union, jde v mém případě o objevování a osvěžování hodně zasutých vzpomínek. Po slabém Union se pro mně Yes stali kapelou u jejich každé novinky visí velký otazník. Proto tedy to ulehčené vydechnutí: Nádhera!

Skladby na albu jsou vyzrálé a instrumentálně precizní, kompozice vzbuzují dojem vyleštěné dokonalosti. Je to mix bravurně zvládnutých progresivních výbojů a seniorské usedlosti v jistotě rocku pro dospělé. Že se většina klasických artrockových skupin během ubíhajících desetiletí přetavuje do AOR až poprockově znějících bandů je věc vcelku běžná a u Yes se právě na albu Talk tyto tendence slyšitelně projevují. To ale vůbec nebrání tomu, aby kompozice měly stále špičkovou úroveň. Vlastně tu není slabá skladba, jen jejich ladění osciluje od čistého, refrénového AOR (Walls, I Am Waiting), přes rozkošatělé skladby plné kouzelných nálad s mistrnou spletí vokálů a razantní kytary (Real Love, The Calling), až po vrcholnou artrockovou kompozici Endless Dream, která je esenciální ukázkou toho, čeho jsou v 90. létech Yes skutečně schopni. Samostatnou kapitolku tvoří ethno étericky hladivá Where Will You Be jako vystřižená z Toltec nebo Deseo.

Za zmínku stojí ještě dvě důležité skutečnosti. Za prvé - Trevor Rabin. Zde jeho hudba předčí leckterou Howeho ekvilibristiku právě svojí Rabinovskou schopností strefovat se těmi správnými riffy do nálad v těch nejcitlivějších místech každé skladby. Zdá se mi, že právě na Rabinovi album Talk významně stojí, ať už jde o zvukové stěny nebo melodická sóla. A za druhé - tak optimisticky znějící album Yes nikdy jindy nenatočili. Je to záplava moudré radosti toho, kdo ví a má od přízemních starostí odstup, tento výrazný pocit formuje a vytváří celkový dojem z alba Talk. Jde o tak vzácnou věc, že se stává jedním z hlavních důvodů (vedle špičkové hudební úrovně) proč se stává jedním z mých nejfrekventovanějších z celé Yes diskografie. Pozitivní ladění tvorby Yes byl vždy čitelný rys jejich tvorby, ale udělat tak hluboké, posluchačsky vstřebatelné a přitom tak radostné dílo, to je opravdu něco neobyčejného.

Z váhání, jestli má toto album nárok na absolutní hodnocení, se po několika kolech uhrančivých posluchačských zážitků stala jistota. Díky pořízení japonského originálu vymizel i poslední dojem ze syntetičnosti a strojovosti zvuku, vše je jak má být. Další vrchol Yes, pramen léčivé hudby. Samotného mně to překvapuje.

Hodnocení: 5/5

» ostatní recenze alba Yes - Talk
» popis a diskografie skupiny Yes