Yes - Yes cover

Yes / Yes (1969)

Voytus | 3 stars | 14.12.2008 | #

Zjišťuji, že to s Yes musím vzít od úplného začátku.
Ranné Yes jsem objevil díky nějakému pochybnému výběru, který jsem sehnal ve výprodeji snad za stovku. A dobře jsem investoval, šlo sice o nahrávky pro BBC, ale pro seznámení stačilo. Jsou to jiní Yes, než v 70. letech. Zdaleka ne tak posluchačsky nároční, s vlivy psychedelie a zasněnou atmosférou konce 60. let. Deska má dost silných momentů, žádná ze skladeb nenudí. Došlo i na coververze, v té době pro začínající kapely snad povinné Beatles, jejichž Every little thing doznala značných změn. Oproti originálu je rychlá a razantní. Otevírá ji instrumentální smršť, ve které jednoznačně kralují Bill Bruford a Peter Banks, což skvěle podporuje Chris Squire se svým dobově agresivním zvukem baskytary (na tu jsem si u nich na starých deskách zezačátku těžko zvykal). Ta druhá je I see you od Byrds, která je tu především díky Brufordovi najazzlá a odlehčená. Téměř všude je Jon Anderson (tady ještě jako John) podpořen vokály Squirea a Bankse. Kdo ale nedostává moc prostoru a ani není nějak zvlášť invenční, je klávesista Tony Kaye. Většinou jeho hammondky jen podporují zvuk kapely. Ona tato deska je ale především o písních jako takových a ne o instrumentálních předváděčkách. Musím vyzvihnout úvodní Beyond and before, mou oblíbenou Looking around a epickou Harold Land. Andersonovy skladby Yesterday and today a Sweetness jsou také příjemné a v duchu doby i mile naivní. Jako zpěvák je už tady vyzrálý, sice ještě ne moc vyzpívaný, ale vše dohání projevem a příjemným hlasem.
Kdybych nevěděl, co nám ještě Yes v dalších letech připraví, tak bych neváhal dát čtyři hvězdy, ale dám tentokrát jen tři, to ale jen abych měl rezervu na ty další perly. Deska je to totiž opravdu povedená.
Z bonusů pak stojí za zmínku překopaná Something's coming od Bernsteina. Zajímalo by mě, jestli ji autor slyšel a co na ní říkal. Yes z ní totiž udělali jazzrockově psychedelickou smršť a neopoměli ani motivy z America a Tonight, taktéž z West side story.

» ostatní recenze alba Yes - Yes
» popis a diskografie skupiny Yes

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0328 s.