Meshuggah - obZen cover

Meshuggah / obZen (2008)

kubys | 5 stars | 18.12.2008 | #

Tak a máme tady zatím poslední počin švédských experimentátorů Meshuggah a nutno říci, že vydařený. Od prvních tónů Combustion až po fade out Dancers of Discordant System se na vás valí jedná hutná kompozice za druhou.

Meshuggah lze považovat za definátora svého stylu, který se snaží následovat kapely typu Textures, či Mnemic. Až hypnotické riffy podladěné osmistrunné kytary, záměrně jevící se zmatená sóla inspirována free jazzem, drsně bručící basa, polyrytmie a frenetický až growlový zpěv jsou hlavními poznávacími znameními této sympatické partičky ze Švédska a právě na obZen dosáhli prozatím dokonalosti, protože kdo ví, kudy se bude ubírat příští deska.

Album se dá nazvat koncepční, ovšem pouze texty, nikoliv hudbou a návazností jednotlivých písní, takže nelze očekávat nějakou novou Zeď, případně nové Colors. Využití výrazné polyrytmie lze slyšet hlavně v Bleed, kde Thomas Haake jakoby si dával záležet, aby kopák a tomtom měl zcela odlišný rytmus od činelů. Dalšími výbornými songy jsou úvodní Combustion, která na vás opravdu vyletí a Lethargica s This Spiteful Snake. Smůla je, že album je trošku špatně poskládáno, jelikož vrchol v podobě Bleed je hned jako třetí (což naštěstí v době, kdy si poprvé album pustíme nemůžeme tušit, takže se těšíme, co příjde dále:) ).

Na závěr bych řekl, že hudba Meshuggah mě v poslední době natolik upoutala, přestože jsem k ní měl počáteční odpor - opravdu mi kakofonní nesouzvuk, jakoby jednotvárné riffy a až moc ostré vokály neseděly, ovšem s přibývajícím časem a zároveň poslechy jsem v jejich hudbě nacházel stále nové a nové prvky, až mě to samotného překvapilo. ovšem má to jeden háček - takovouto hudbu opravdu nevydrží poslouchat všichni, takže je spíše určená pro jednotlivce, kteří holdují spíše extrémním odnožím hard&heavy, tím ale nechci odradit i ostatní, aby si toto album poslechli a mohli jej případně ohodnotit. Přeji pěkný poslech.

Hodnocení z mého chvalozpěvu výše musí být nadmíru jasné - 5 stars.

Jakub Križan 18.12.2008

» ostatní recenze alba Meshuggah - obZen