Collegium Musicum - Divergencie cover

Collegium Musicum / Divergencie (1981)

Johndensmore | 4 stars | 23.04.2009 | #

Ťažko nájsť slová pre Divergencie. Sú v ňom zahrnuté takmer všetky hudobné avantgardné smery v jednom. Surealistické snové témy sa prelínajú s romantickými a abstraktnými. Škoda len, že to už nieje album Collegia Musica. Pre milovníkov experimentálnej hudby najviac doporučujem Refrény (extra časť Interlúdia) a pre milovníkov vážnej hudby Musica Concentrant. V čase keď píšem tento komentár, som ešte stále chorý. Odbehol som z ležania v posteli k internetu napísať tento krátky review. Keď človek prežíva chorobu, vyjavujú sa mu rôzne depresívne myšlienky a všetko berie inak. V takomto stave sa aj lepšie chápe Vargová hudba. Pochopil som prečo je Marián na toto album až natoľko hrdý.

Začíname jazz-rockovým úvodom, Refrény. Do spomínanej snovej surrealistickej atmosféry sa dostávame v Interlúdiách a zakončia ju Nemé výčitky s úvodným Hammelovým spevom.
Druhá časť albumu patrí spolupráci hudby Mariána Vargu a textov Kamila Peteraja. Z najkrajších skladieb by som určite vybral Vianočné vlaky, Nebo-peklo-raj a Kominár. Nasleduje tretia časť albumu pre náročnejšieho poslucháča. Orchestrálnym úvodom je Intráda. Post-modernistické sklony a hranie sa s psychikou poslucháča vás uvádzajú v Elégii spolu s orchestrom, ktorý je pre túto časť albumu asi najviac charakteristický. Scherzo je ďalší abstraktný výlet do sveta vážnej hudby. Na konci tohto výletu sa pripájajú bicie, dosť netradičným spôsobom. Dialóg je silne depresívny (hlavne precítenými huslovými aranžmá). Retriáda je rozlúčkou s veľkým dielom Marian Vargu a V. Magyara s názvom MUSICA CONCERTANTE. Poslednou časťou albumu je ďalšia pesničková časť. Najviac ma z nich zaujala posledná PF, ktorá mi pripomína soundtrack k filmu Mechanický pomaranč.
Albume je naozaj vydareným Vargovým výletom do sveta hudobnej fantázie. Je len na vás či sa budete cítiť blažený alebo znechutený z tohto tripu. Moje pocity boli zmiešané. Najviac ma ale z albumu zaujali časti, ktoré sa hrali s psychikou poslucháča. Štyri hviezdičky tomu dávam pre slabé časti albumu a hlavne preto, že to už nieje to pravé Collegium Musicum ako bolo v rokoch 1970 - 1975.

» ostatní recenze alba Collegium Musicum - Divergencie
» popis a diskografie skupiny Collegium Musicum

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0328 s.