Black Sabbath - Paranoid cover

Black Sabbath / Paranoid (1970)

hejkal | 5 stars | 29.12.2009 | #

Paranoid.

To slovo vystihuje všetko. Na tejto planéte hádam neexistuje človek, ktorý by žil na západ od Ruska a nevedel, o čo ide. A určite je aj pár ľudí v iných svetových smeroch, ktorí by sa chytili.

Občas sa zadarí a skupina, ktorá má na to, aby sa stala svetoznámou, záhadnými cestami osudu stvorí album, ktorý nemá slabinu a k tomu má všetko nielen špičkové, ale aj dokonalé. Osem skladieb na tomto médiu (platni, disku, kazete, čo len chcete) tvorí povinnú jazdu a nedeliteľnú súčasť histórie hard rockovej hudby. Zvuk je typicky Sabbatovský, skladby majú nápad, ťah, striedajú polohy, že by im aj Kámasútra závidela a minimálne tri skladby neminú žiadneho začínajúceho muzikanta s ambíciou byť rocker (War pigs, Paranoid, Iron man). Ja som v garážach v puberte hrával ešte aj Hand of doom, čo je vynikajúca vec na precvičenie si dynamiky.

Všetci protagonisti si zaslúžia pochvalu, Ozzy a jeho prejav, Tommy a jeho rify, sóla, sprievody atď., Bill a jeho celosadové bubnovanie (aj so sólom v Rad salad), ktorým dokázal, že má na to, byť považovaný za výborného hráča (čo sa mu na iných doskách už až tak nepodarilo – pozn. kritického posudzovateľa hejkala) a v neposlednom rade Terry, ktorého basové prejavy sú mi veľmi blízke. Ozaj, keď už som načal basákov, nedá mi, na prelome dekád sa vtedy vyrojila sorta hráčov, ktorí hrali plavne, prstami, freneticky, dunivo a dnes už takých hráčov veľmi nepočuť. Mám z tej doby tri mená, ktoré slúžia ako etalón toho, čo od basáka čakám, okrem Terryho (napr. N.I.B.) je to ešte Leo Lyons (napr. sólová pasáž v Good morning little schoolgirl) a John Paul Jones (napr. rýchla pasáž v Dazed and confused). To boli doby.

Keď už bezbreho chválim, tak v tom budem ešte chvíľu pokračovať, temnota nikdy neznela podmanivejšie ako v Electric funeral, krehká a tajomná vesmírna atmosféra, ktorá sa dotýka nebies a duchovna, ktoré nejeden rocker nemá, v Planet caravan chytí za srdce aj jednobunkové organizmy a napokon je tu pocit absolútnej schízy vo Fairies wear boots.

Keby bolo vo Vesmíre iba päť hviezd, je jasné, že všetky by boli prisúdené tomuto dielu a ostatné diela by vyšli skrátka. :)

» ostatní recenze alba Black Sabbath - Paranoid
» popis a diskografie skupiny Black Sabbath