Progress Organization, The - Barnodaj cover

Progress Organization, The / Barnodaj (1971)

fo-ol | 5 stars | 21.11.2011 | #

Přes všechny nesnáze s vydáním jakékoliv rockové desky za minulého režimu nutno konstatovat že většina těch opravdu dobrých kapel se nakonec alba dočkala a že s jednou jedinou vyjimkou, kterou představuje Meditace Blue Effectu jsou to alba zdařilá, jakkoliv to tehdejším posluchačům, majícím porovnání s koncerty, tak mnohdy nepřipadalo. O všemi možnými superlativy ověnčených Olympic:Želva a Flamengo:Kuře v hodinkách netřeba mluvit, ale Šípková Růženka Rebels, obě alba Framus Five, deska ostravského Flaminga, Matadors, Ursiniho Provisorium, Zvoňtě zvonky Průdů a Konvergencie Collegia musica si s nimi nijak nezadají.
Všechny ty desky miluju ale Barnodaj brněnských Progress Organisation mi k srdci přirostl nejvíc, snad právě kvůli té často vytýkané závislosti na vzorech, jimiž jsou spíše než pompézní Vanilla Fudge kapely a desky britské písničkové psychedelie, Pištce v branách svítání a Abbey Road nebo Traffic slyším doslova z každého tónu a na rozdíl od jiných to nepovažuji za zápor - právě naopak. Takhle možná chtěl znít na svém prvním albu Blue Effect a dopadlo to tristně. Copak někdo vytýká závislost na vzorech jiným výše jmenovaným kapelám (a že je silná)?
Deska poněkud trpí - stejně jako ona Šípková Růženka - rozdělením na dvě části s dost odlišnou náladou. Kvalitativně jsou snad rovnocenné, ale onou srdeční záležitostí je pro mne jednoznačně první, česky zpívaná strana desky. Progressoři jsou instrumentálně i pěvecky silní v kramflecích, jsou schopni stvořit nosné, vzdušné, prokomponované "lítací" skladby, a Petr Ulrych jim napsal skvělé texty, korespondující s pohádkovou atmosférou britské psychedelie. Intro nás vtáhne do děje a zaujetí nepomine dokud deska nedohraje. Na křídlech Helia a Ikara se vzneseme do výšin a vše vyvrcholí trojdílným Argonautem s krásnými vokály.
Anglicky zpívaná druhá strana desky si s tou první v ničem nezadá, Time je hitík na první poslech a obě coververze jsou silné a originální, ale stejně jsem si tuto stranu nepoustěl zdaleka tak často jako první.
Barnodaj, byť možná nemá takovou sběratelskou hodnotu jako Matadors, Kuře v hodinkách nebo Želva, má v mé sbírce gramodesek své pevné místo" na samém vrcholu.

» ostatní recenze alba Progress Organization, The - Barnodaj
» popis a diskografie skupiny Progress Organization, The