Black Sabbath - Never Say Die! cover

Black Sabbath / Never Say Die! (1978)

hejkal | 4 stars | 23.09.2022 | #

Black Sabbath nikdy nezomrie...

Posledný album s Ozzym – Never Say Die! Kritikmi nenávidený, kapelou zaznávaný, mnohými fanúšikmi odsúdený... Vyšiel v októbri 1978, takže je najvyšší čas venovať mu pár slov.

Nebudem zdržovať, poďme rovno na obsah. Prezradím vám tajomstvo. Never Say Die je absolútny masaker. Skladbu som spoznal z nejakého výberu, otec mal na VHS nahratý koncert z turné k tomuto albumu, skrátka, túto skladbu som miloval od prvého počutia. Inak to však bolo s albumom. Tomu som sa vyhýbal ako čert krížu. Zovšadiaľ sa na mňa sypali informácie, ako bola kapela v troskách, ako je to úbohý album a vôbec! Keďže platňu sme doma nemali, internet neexistoval, resp. bol v plienkach, nikdy som ho nepočul a peniaze som zaň dávať nechcel. Dostal som sa k nemu až pred pár rokmi. Keďže som sa od puberty predsa len usadil a kritiku vnímam so záujmom, ale najmä s rezervou, zahodil som všetky predsudky a jednoducho som si ho vypočul.

Johnny Blade začína šokujúcimi klávesmi, celá skladba je akosi čudne ukotvená medzi snahu znieť tvrdo i dobovo zároveň. Mohla by to byť parádna záležitosť, keby gitara neznela ako z kúpeľne. Zaujímavý kúsok je Junior’s Eyes. Spočiatku je to taká nesmelá vec, ale (c)hutne sa rozbehne. Najväčší šok fanúšikom prináša príjemná hardrocková skladba A Hard Road. Čo to tam v závere znie? A akési ujúkanie? Vokály? Čo sme u Uriah Heep? Verím, že to pravoverných fanúšikov temnoty šokovalo. Pokiaľ si odmyslíte, že je to Black Sabbath, tak sa vlastne nič strašné nedeje.

Shock Wave rezko uháňa, tie Ozzyho záverečné „uhú, uhú“ vokály sú však neskutočne divné. Zaobišiel by som sa bez nich. Pekná melodická takmer balada Air Dance sa počúva sama, Don Airey krásne trilkuje na klavíry. A tá divoká inštrumentálna zmeska na záver nemá chybu. Over To You ničím neprekvapí, ale ani neurazí. Krátka posadená inštrumentálka Breakout sa mi páči, je zábavné počúvať dychy na albume kovaných rockerov. Jasné, keby to bolo dlhšie, asi by ma to otravovalo, ale takto je to ľahko stráviteľná vsuvka. No a ešte je tu záverečný nárez Swinging The Chain. Keby ho nespieval Ward, mohol byť výrazne lepší, ale to je detail. Parádna bodka za albumom!

Celkovo ide o prekvapivo dobrý hardrockový album, mám sto chutí vysádzať mu štyri hviezdy. A vlastne, prečo nie?

» ostatní recenze alba Black Sabbath - Never Say Die!
» popis a diskografie skupiny Black Sabbath