Ursiny, Dežo - Zelená (1986)

Tracklist:
1. Stav vecí
2. Tisíc izieb
3. Ranní vtáci
4. Tretia vlna
5. Radar sa krúti (venované Johnovi Lennonovi)

(total time- 42:21)

Hudba: Dežo Ursiny
Texty: Ivan Štrpka



Obsazení:

skupina PROVISORIUM:
Dežo Ursiny - zpěv, kytara, vedoucí skupiny
Ľubomír Stankovský - bicí, perkuse, sbor
Vladimír Kaššay - basová kytara, sbor
Jaroslav Filip - klávesové nástroje
Richard Kroczek - elektrické housle
Dušan Húščava – tenorsaxofon

 
13.08.2008 nowhere_man | #
5 stars

Zelená je moj najobľúbenejší album Deža Ursinyho. Je tak ukľudňujúci, plynie ako pomalý a kľudný horský potok. A vobec nenudí. Všetky skladby majú úžasnú atmosféru. Stav vecí upokojuje myseľ, kým Tisíc izieb jej podáva dávku clivoty. Ranní vtáci je skladba ako naozaj k rannej káve, keď ešte nezačalo ani svitať. No a napokon skvelé Filipovo sólo v skladbe Tisíc izieb a saxofón Dušana Húščavu v skladbe Radar sa krúti. Na CD sú aj bonusy, ktoré však narúšajú harmóniu albumu. Anglická verzia The emty rooms nie je taká presvedčivá. No a potom je tu amatérsky záznam z koncertného predstavenia Modrý vrch zo Štúdia S v Bratislave 1990 (Rozhovor, Gol den lip, Zelená, Na pol ucha, Filmové triky a Ranní vtáci), ktorí vobec nie je zlý.
reagovat

Petr Gratias @ 26.07.2012 09:27:48
Moc příjemná recenze, díky!
Ale jinak zírám.....
Mám doma album ZELENÁ na CD,
ale má úplně jiný obal!
Je to legální vydání. Zeleno-bílého pojetí
s černobílou fotografií Deža Ursinyho a část alba je live!
Co s tím ten Opus dělá? proč se zde znepřehledňuje
albová legitimita? Nechápu....
Snad budou znát odpověď naši slovenští přátelé-progboardisté... PaloM, Brano, Nowhere_man (!!??)

PaloM @ 26.07.2012 10:28:26
Prvé vydanie diskografie nemám originály a teraz, čo vychádzajú rad radom ako 2CD, tak Zelená ešte nevyšla. Pozriem popoludní doma, čo je na tom 1. vydaní, obaly mám iba xero.

adam @ 26.07.2012 13:35:33
to vydanie s dezom na obale je improvizacia studia gibon ktore robilo aj obal na neberte nam pprinceznu.... magori. povodny obal LP zelena je ten s tym rozbitym zrkadlom. Jaslovsky to v case reedicie pre bonton vysvetlil s tym ze boli radi ze reedicia bola a holt obal neriesili. preto potom na svojej stranke dal k dispozicii povodny obal vo vysokom rozliseni na stiahnutie. svojho casu sa to dalo stiahnut aj z oficialnej stranky deza, ktora je zial uz nefunkcna. cca od roku 2004

Petr Gratias @ 26.07.2012 18:46:36
Zdravíme, Adame a děkuji za obšírnější vysvětlení....
To je ovšem skutečná neprofesionální magorie první třídy!!!
Vzpomněl jsem si na informaci, že když vyšlo dvojalbum Collegium Musicum KONVERGENCIE, tak soudruh Opus byl na tom tak špatně, že deska se dávala do provizorních obalů a nabízela se v této podobě!!
(Teprve potom byl regulérní obal vytištěn...)
Tuhle informaci mám od Petera Peteraje!
Jedna z nejslavnějších desek slovenské provenience z její hudební historie a takové nepochopitelně trestuhodné řešení.... to bylo ovšem za komunistické normalizace.
Ovšem v případě alba ZELENÁ už zůstává rozum stát.
Tiskárny fungují, vydavatelská politika také, žádné cenzury a "vyšší" rozhodnutí a takovýto argument?
To je šílená mystifikace.
Já se osobně cítím být podveden jako zákazník a kupující originální verze a nějaké pitomé stahování obalů mě nezajímá!
Škoda, že Jakub Ursíny a všichni milovníci odkazu tak mimořádného umělce jako byl jeho otec, nenapsali na vydavatelství nějaký ostrý dopis a vysvětlení v médiích....
Ještě jednou díky.
Zajímalo by mě, co na to říkají ostatní ursínologové...
Zdravím!

PaloM @ 26.07.2012 20:14:10
Petr, z môjho pohľadu máš v týchto súvislostiach príliš radikálne názory, čo rešpektujem, ale vidím to ináč. O predaji Konvergencií viem, ja som ten obchod v dvoch fázach nezažil, bol som školák a LP som ešte nekupoval. Pokiaľ viem, vtedy OPUS začínal, Konvergencie boli medzi prvými ak nie vôbec prvý album nového vydavaeľstva, a hneď zvukovo super v spolupráci s HiFi klubom :-) >> odkaz
Ak sa nemýlim, fanúšikovia boli vopred informovaní a v globále neprotestovali. Obaly dostali s oneskorením a ľudia za komoušov boli trénovaní na iné prešľapy v obchodoch. Napr. pravidelne zmenené obaly licenčných LP, samozrejme k horšiemu. To je väčší podraz ako dostať obal neskôr, i keď s vyretušovanou cigaretou v Marianovom kútiku úst (aby nekazil morálku zväzákov a pionierov). Jeden za všetky - Rumours od Fleetwood Mac.
O obale Zelená s tebou súhlasím, je to však v rámci všobecného trendu v našich krajoch - totálna igborácia skutočnej kultúry a kvality v nej. Prachy, prachy, tie rozhodujú.
Sťahovanie a kopírovanie (aj obalov) - no, keby som si neskopíroval (už skopírovanú) diskografiu Deža, tak doteraz neviem, čo vlastne hral. Presnejšie mínus 1 mesiac, lebo už mám kúpených prvých 6 albumov, čiže 3 x 2CD nové vydanie r. 2012.
To je všeobecná dilema - buď to nepočujem nikdy alebo to počujem z nie vlastných zdrojov.

Teraz som našiel nádherný článok o OPUS a Konvergenciách, Marián Jaslovský >> odkaz

adam @ 27.07.2012 05:57:03
Preto tie obaly na KOnvergencie prisli neskoro, lebo skrz retusu cigarety v marianovych ustach ich uz nestihli dodat nacas do tlaciarni. Pise sa o tom aj v knihe CM od jaslovskeho.... :-D POkial viem vsetci ste ju citali!!!!

PaloM @ 27.07.2012 06:11:13
Áno Adam, nepriamo som naznačil, nedostatočne zdôraznil.
Ja som kúpil Konvergencie oveľa neskôr, 2LP má nádherný obal. Výsledok je pre mňa rovnaký, proste si nemyslím, žeby vtedy oneskorené dodanie obalov bol veľký, či hlavný problém. Vznik OPUS_u, prvá platňa a hneď 2LP, a hneď rocková muzika ! Prečo súdruhovia, ktorí sa vyžívali v symboloch, nevydali niečo prosovietske, normalizačné ? Vážme si kvalitu, nekritizujme všetko. Keby sa cenzori rozhodli, že Collegium nevydajú, tak by proste nevyšlo.

Petr Gratias @ 27.07.2012 10:07:08
Zdravím, PaloM....
díky za obšírné a "neradikální" vysvětlení. Znovu mě to přesvědčuje, že i když jsme byli na počátku sedmdesátých let jeden stát, na Slovensku v mnoha ohledech platily přece jenom jiné poměry než v Čechách a na Moravě. Já to samozřejmě nechci nijak polarizovat. Bordel vládl všude a mnohdy docházelo k tak absurdním situacím, že v jedné části republiky soudruzi něco zakázali a ve druhé bylo zakázané vnímáno jako angažované dílo (To se teď netýká Ursínyho a Collegium Musicum).
Informaci mám o Konvergencii od Petera Peteraje, který byl o věci poměrně dobře informován....
Ještě zpět k albu ZELENÁ. Tak teď přemýšlím, jestli si mám moji verzi alba (zelenou) ponechat jako "raritu", anebo ji prodat a koupit si ono legitimní album s výtečným výtvarným designem.
Osobně si Ursínyho velmi vážím a respektuji ho jako jednu z nejvýznamnějších osobností československé scény, třebaže nemám zdala všechny jejho alba ve sbírce (brání mi v tom mj. i místo).
Na druhé straně musím konstatovat, že ještě před pěti lety u nás v BONTONU ležely jeho CD za cenu 99 Kč zcela bez povšimnutí!! Prostě se změnil vkus posluchačů nastupující generace a ursiniovská alba tam ležela bez povšimnutí jako CD od Chladila, Neckáře, Zagorové, Žlutého Psa.....a ani tak nízká cena nikoho nemotivovala ke koupi. Je mě z toho chladno na duši, že tuhle kvalitu lidé v dnešní době nejsou schopni akceptovat. Tohle je moje osobní zkušenost. Na Slovensku asi bude situace jiná, protože Dežo byl Bratislavan a jako Slovák byl pro progresivně smýšlejícího posluchače prostě ikona.
Nevím, jestli dnešní kapely jako Iné kafé, Desmod, No Name.... dokáží Ursínyho, Fermátu, Collegium Musicum, Gattch, Petera Lipu, Prúdy a v lecčems i Meditating Four nahradit......
To, že Dežo vychází u Vás znovu souborně je důležitý kulturně-vydavatelský počin, kterému tleskám.
Mohu ještě poznamenat, že na albech Nové mapy ticha a Modrý vrch, hraje na bicí nástroje můj soused z dětství na ulici Ctibor Hliněnský. (v bookletu jeho jméno "změnili" na Hlinený (!?) Vystudoval konzervatoř a hrál ve Speakers, Junior, s Janou Kocianovou a nyní hraje ve skupině Ladi Kerndla swing, blues a jazz. Hraje ale i blues rock ve skupině Slowhand, kteří drtí Cream, Ten Years After, Jimi Hendrixe, apod.....
Mám v plánu si koupit Modrý vrch, který považuji za velmi kvalitní album.
S tím "stahováním" jsem to myslel takj, že by mě přišlo absurdní, abych měl originál CD a k tomu stažený vytištěný obal z internetu. Promiň, já jsem pořád z té staré školy a dávám přednost originálům a jiný už asi nebudu, třebaže se moje sbírka nepočítá na tisíce alb, ale na stovky.....
V každém v případě volám: Ursiny forever!
Opravdu si ho vážím a mrzí mě, že jsem neviděl na koncertě ani Beatmen, ani Soulmen, ani New Soulmen, ani Provisorium, ani Burčiak ani Prognózu (s Ursínym). Viděl jsem hodně zajímavých a důležitých kapel, ale na něho jsem štěstí neměl.
Velmi pěkně mi o něm vyprávěla i moje kamarádka Tena Elefteriadu, jaký to byl mimořádný člověk. Třebaže o něm Fedor Frešo ve své knize nemluví úplně jednoznačně, ale každý ho může vnímat ze svého úhlu pohledu a svými zkušenostmi.
Zdravím!

PaloM @ 27.07.2012 17:16:13
Ahoj Petr,
vďaka zo podrobné informácie. Peter Peteraj bol gitarista Collegium Musicum (keď som bol prvý raz na ich koncerte), tak to máš od neho z prvej ruky.
Deža som nikdy naživo nevidel, hoci som bol 5 rokov r.1976-1981 v Bratislave.
Je mi strašne ľúto, že sa jeho CD predávali vo výpredaji, ani som netušil, inak by som kúpil.
Mne požičal napálené disky kamarát, ktorý to mal požičané od kolegu... nuž ani u nás to nebolo ružové.
Totiž, keď vychádzali LP OPUS v reálnom čase, vtedy ma Ursinyho hudba nebavila.

22.08.2007 MEK | #
5 stars

Dežo Ursiny, patrně nejsilnější muzikantská osobnost Slovenska celé komunistické éry, natočil mnoho desek, na nichž se dá najít obrovská dávka hudby a poezie. Může nás mrzet, že album nenatočila jeho skvělá kapela Soulmen v šedesátých letech (to je strašná škoda) a naopak buďme šťastní, že těsně před smrtí stihl fenomenální album Príbeh. Deska Zelená vyšla v půlce osmdesátek, po dvou hodně odlehčených albech a Dežo si troufl udělat na níčtvrthodinovou píseň Stav vecí. Ta je z alba nejvýraznější a její délka vám vůbec nepřijde. Metafyzická síla této kompozice má silnou zklidňující náladu. Po ní přichází neskutečně teskná Tisíc izieb a další tři písně, v nichž se přeneseme "někam jinam". Je to album sebejistoty a klidu, které je výrazné osmdesátkovým zvukem s elektrickými bubny, a suverenitou skladatele, jenž nemusí ukazovat jak dobrý je kytarista a především zpěvák... a přece vám to dojde :-)
reagovat



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 4x
nowhere_man, ivazzoo, Mohyla
4 hvězdičky - hodnoceno 0x
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0457 s.